Tuesday, November 3, 2009

AH LIANG

Ah Liang seorang peniaga kelapa.Beliau banyak menghantar bekalan kelapanya ke Singapura menggunakan lori.

Kebiasaannya beliau akan akan bertolak pada jam 4 pagi,dan jika atas sebab tertentu beliau akan bergerak pada jam 3 pagi atau lebih awal lagi.

Pada suatu malam,beliau bersiap untuk meneruskan rutian bisnesnya.Waktu itu umat Islam masih menyambut Hari Raya,maka banyaklah yang pulang kekampung.Jiran Ah Liang juga telah hampir beberapa hari pulang kekampung.Kebiasaannya pekerjaAh Liang akan menemani beliau,namun oleh kerana masih dalam suasana beraya,maka Ah Liang bersetuju membenarkan pekerjanya bercuti seminggu.

Sedang beliau membuka pintu pagar rumahnya,Ah Liang ternampak kelibat seseorang digaraj rumah jirannya.Ah Liang pelik kerana setahunya jirannya sekeluarga masih belum pulang.Ah Liang membatukan diri dan terus memerhatikan sosok tersebut.

Dilihatnya orang misteri itu terbongkok-bongkok bagai mencari sesuatu.Difikirkan semula mungkin jirannya memang telah pulang kerumah tanpa disedarinya.Ah Liang cuba berfikiran positif seadanya.

Maka disapanya manusia yang disangka jirannya itu.'Kak,apa bikin?'.

Senyap tidak berjawab.Namun sosok tersebut cuma menoleh kearah Ah Liang.

Hari itu Ah Liang membatalkan trip bisnesnya ke Singapura.Beliau demam.

Bila ditanya selang beberapa hari setelah jirannya itu pulang,Ah Liang mengatakan manusia misteri itu bermuka tersangat hodoh.Dan menunjukkan muka bengis sebelum terbang keatas kabel tiang elektrik.

Ah Liang adalah jiran penulis.

No comments:

KAWAN

Blog-blog saya yang lain

1SEKOLAH 1MALAYSIA