Tuesday, November 3, 2009

DI USM-HANTU MENANGIS

Aku mempunyai kegemaran bermain gitar elektrik.Berbekalkan gitar Les Paul copy dan R-fier mode daripada mini amplifier MCUBE, aku akan bermain bermula jam 12 malam pada setiap hari.Tabiat ini dimulakan semasa aku mula-mula belajar di USM.Waktu itu aku menginap di Desa Bakti H17.

Kawan-kawan aku didesa sebelah yang berjarak lebih kurang 200 meter dapat mendengar permainan gitarku.Bayangkanlah betapa kuatnya bunyi yang terhasil.Muzik yang dimainkan adalah lagu-lagu Metallica ataupun apa-apa saja yang terlintas dikepala ku.Kadang-kadang kawan-kawan pun turut tumpang sekaki.

Mungkin ini lah yang menjadi punca aku diganggu pada suatu malam selepas pulang daripada bercuti raya seminggu.

Aku pulang awal pada hari raya ke 3.Blok H17 dan H16 disebelah masih kosong.Senang cerita USM waktu itu masih lengang daripada orang.Cuma pelajar dari Malaysia timur saja yang ada.

Malam itu,aku sedang membaca komik Shin Chan.Melayan kebosanan kerana kawan-kawanku hanya akan pulang dalam 3 atau 4 hari lagi.Jam menghampiri 2 pagi.

Sedang seronok aku membaca,tiba-tiba kedengaran suara teresak-esak.Demi Allah,memang suara perempuan menangis yang aku dengar.Aku pada mulanya tidak mempedulikan.Namun wujud perasaan mahu turun melihat apakah yang menangis itu.

Bilik aku ditingkat 2 mengadap kawasan yang sedikit berhutan.Dibelakang bilikku,betul-betul mengadap tingkap,terdapat sebatang pokok sebesar 2 pemeluk.Ramai mengatakan pokok itu menjadi tempat makhluk halus menghuni.

Hampir saja aku turun kebawah,namun keseraman melanda diri.Suara teresak-esak itu semakin galak.Aku menutup tingkap dan menyelak langsir.Dengan lampu masih terbuka,aku terus tidur.

Apabila kawan-kawanku pulang,aku menceritakan hal tersebut.Salah seorang kawan mengatakan mungkin hantu tersebut marah kerana aku selalu memekak dengan bermain gitar elektrik malam-malam.Hantu tersebut nak menakut-nakutkan aku ,katanya.

Sejak itu,aku membeli amplifier gitar yang lebih besar kuasanya.Dan bermain gitar dengan full volume setiap malam.Aku bayar sewa bilik,suka hati aku lah nak buat apa.Sejak itu aku tak diganggu lagi.

Hehe.

No comments:

KAWAN

Blog-blog saya yang lain

1SEKOLAH 1MALAYSIA