Tuesday, February 9, 2010

Bila kita sendiri tak serius.Aku kau,sama la!!!!

Aku pun jenis malas juga. Tapi tu cerita lain. Yang aku nak sembang kencang kat sini ialah peniaga-peniaga Melayu tentang sikap mereka.

Ada satu masa aku call sorang Brader ni, nak tukar plug motor,pasal aku memang tak reti tukar plug, jadi daripada menyusahkan diri sendiri buat benda yang aku tak mahir dan kemungkinan menyebabkan fairing motor aku(original) berharga 500 keatas mengalami kerosakan lebih baik upah orang(ni pendapat yang ditulis jurulatih jutawan ni-Azizi Ali). Tak silap aku hari Ahad.Weekend la yang pasti masanya.

Memang la ada kata hari Ahad orang nak rehat kat rumah. Kalau gitu buat apa kau tampal sana-sini name card kau kalau time orang panggil kau kata 'Tak dan la Abang tunggu'.Lat-last aku call Cina motor Sungai Dua,cakap senang je.Terus sampai.Even kena cas lebih sikit tapi ok la, tidak macam mana aku nak bergerak?Bas bukan ada waktu tu. Aku pun jenis tak bayar duit bas dah sejak berapa sem lepas. Membazir je bayar pasal sejak sem 2 aku dah bawak motor sendiri.

Ada lagi insiden yang aku bengang dengan so call entrepreneur Melayu ni. Aku text sorang brader ni.Jam dekat tengah-tengah malam.Aku saja la nak tau harga gitar yang dia dok war-warkan sebagai murah.2 bijik SX rega 1000 lebih dalam iklan dia.Tapi bukan model yang aku nak.Dia boleh reply 'Esok je la kita bincang.Saya nak tidur ni'.

Laaaa.....Last2 rezeki aku dapat jugak gitar idaman aku dari orang persendirian (orang kaya.Melayu kita tapi bukan peniaga). Harga jauh lebih murah dari mana-mana kedai.RM280.Mana nak cari?

Aku selalu dengar la kalau Melayu berniaga mesti ada je masalah sikap. Lepas tu mesti ada yang kata sokonglah peniaga Melayu,okay bila orang sokong apa dapat balik?Sakit hati. Kita semua tau lah benda-benda macam ni memang jadi. Munafik la kau kata tak jadi gitu!!!Tak semua tapi ramai. Kau rajin-rajinlah berjalan sikit. Tengok sendiri.

Aku pun tak suka bangsa lain atau pendatang lebih kaya daripada orang Melayu yang sekaum seagama dengan aku, tapi macam biasalah....semua macam lalang ditiup angin.

Apa penyelesaian?

Pada aku sistem pendidikan patut diubah. Ini pun benda yang dah selalu diperkatakan. Malas aku nak taip. Gunalah sel otak sendiri.

No comments:

KAWAN

Blog-blog saya yang lain

1SEKOLAH 1MALAYSIA