Wednesday, April 27, 2011

Kesetiaan atau keperluan?

1-Kontra dan pro Malaysia dan negara luar (negara maju seperti USA, Britain, Jerman dll) dalam skop ekonomi dan tahap kepuasan rakyat.

2-Kita terdengar klise keadaan di luar lebih baik dibanding dalam Malaysia. Di luar senang cari makan, kos hidup rendah berbanding Malaysia, faedah yang pelbagai, lebih 'secure',dasar merit bukan kuota dan banyak lagi.

3-Saya tidak mengetahui sangat keadaan diluar negara tetapi itu bukan sebab untuk berdiam diri. Patriotik kadang-kala tidak diletakkan pada semua keadaan kerana realiti itu lebih 'real'.

4-Jika diberi pilihan untuk saya ke luar negara;- bekerja, migrasi, hal akademik dll saya fikir saya memilih USA. Itu pilihan personal saya. Memang tiada tempat mana-mana dalam dunia yang dapat memuaskan hati. Klise;- Malaysia tetap dihati. Ya, itu benar. Malaysia tetap dihati.

5-Bagaimanapun semua keputusan yang dibuat akan ada dampaknya. Dan perit jika dampak itu buruk. Lihat apa yang terjadi pada bekas warganegara Malaysia yang memohon kerakyatan Britain (saya lihat majoriti bangsa Cina, pelik?Tidak) dan gagal memperolehnya. Mereka boleh gunakan pelbagai alasan bagi membela nasib, tapi yang pasti mereka bukan lagi warganegara Malaysia. Maaf, saya memang tersinggung dengan golongan sebegini.

6-Saya pernah terbaca seorang saintis Mesir yang mempunyai 2 kerakyatan dan saya percaya tidak semua individu boleh begitu. Malaysia dan juga beberapa negara Asean memberi kerakyatan pada rakyat asing untuk bidang sukan dan itu dapat saya terima kerana tidaklah besar mana pun (mengikut apa yang baca dan matematikkan berdasarkan bacaan massa). Jika ada yang tidak berpuas hati pergilah bertanya pada penggubal undang-undang.

7-Masa akan menjadi lapangan pilihan. Padang hati difikiran.

No comments:

KAWAN

Blog-blog saya yang lain

1SEKOLAH 1MALAYSIA