Saturday, May 28, 2011

PPSMI

1-Pengajaran dan pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris. Saya tak nak ulas pro kontra dan tahap mana sokongan dan bangkangan. Saya dapati Bahasa Melayu adalah bahasa yang menyatukan seluruh rakyat Malaysia (hairan juga bila ada Cina yang tak fasih berbahasa Melayu), dan Bahasa Inggeris juga penting.

2-Kenapa tak wajibkan saja kelulusan Bahasa Inggeris dalam SPM? Cadangan saya kalau nak dilaksanakan, mulakan dengan pemilihan terbaru murid Darjah Satu dalam tahun-tahun mendatang, contoh 2013, jadi 6 tahun sekolah rendah dan 5 tahun sekolah menengah sama dengan 11 tahun, jadi murid Darjah Satu yang bermula pada tahun dipilih itu pada 11 tahun kemudian wajib lulus Bahasa Inggeris dalam SPM. Cadangan asas dulu. Bagaimana kalau ada cikgu yang tak fasih Bahasa Inggeris?

3-Atau perkasakan saja Dewan Bahasa dan Pustaka, jadikan GLC dan usaha giatkan terjemahan buku-buku asing ke bahasa kebangsaan Malaysia(adakan kerjasama dengan penerbit penulis asal itu bagi mengatasi isu hakcipta), kemudian jadikan bahan bacaan wajib baca. Hmm:-rasanya dah ada program bahan bacaam wajib ini dulu tak silap saya. Apa cerita? Lagi penuhkan buku-buk terjemahan ini ke perpustakaan diseluruh negara. Boleh tak kalau DBP kenakan tindakan saman ke atas mana-mana entiti yang tidak mengutamakan Bahasa Melayu? Kita lupakan UMNO dan kita kekalkan PEKEMBAR.

4-Malaysia perlukan pemimpin (Melayu yang utama) yang bijak dan berani.

No comments:

KAWAN

Blog-blog saya yang lain

1SEKOLAH 1MALAYSIA