Sunday, November 13, 2011

Dalam negara

1-Melihat kawan-kawan sekolah dahulu, baik lelaki dan perempuan, yang sudah bekerja, berkahwin (ada seorang kawan perempuan yang saya minat dulu, kahwin hari ini, semoga berbahagia dunia akhirat. Insya Allah), berniaga, dan lain-lain buat hati sedikit rasa lain. Antara rasa ternanti-nanti bila giliran saya dan dengan siapa(kahwin)? bila nak berharta (kerja)? bila nak jadi jutawan (berniaga)?

2-Menuntut ilmu adalah jihad. Itu adalah janji. Dan itulah apa yang saya beritahu diri. Jika bukan saya bersusah payah (sasteranya) sekarang dalam bidang akedemik, sekurang-kurangnya Bangsa Melayu ada sudah orang mereka yang berpengetahuan (Insya Allah) di pengajian tinggi. Siapa tak senang hati tengok lebih ramai orang Melayu yang bergelar ahli akademik tinggi (walau perjalanan masih jauh)?

3-Ada kawan menulis di FB, beliau ditanya kenapa bersusah payah sambung belajar? Ditambah lagi oleh yang bertanya yang kekasih si bertanya tadi ada lulusan Master pun tidak bekerja. Jawab kawan tadi beliau mahu sambung belajar. Mudah.

4-Ada bertanya (ini pengalaman saya) lepas PHD sambung apa lagi? Saya tidak tahu itu sindiran atau pembakar semangat. Ada bertanya kenapa tak diluar negara(ini ditanya bekas Cikgu Kejuruteraan Awam saya)? Itu saya akui salah saya banyak main main dulu (SPM 2003).

5-Ada yang bertanya- KAU KERJA APA SEKARANG?!! Ini ditanya seorang jiran saya. Saya malas cakap panjang- TUTOR!!

6-Ada mengajak saya menjadi rakan niaga kontraktor. Saya tolak kerana tahu belum lagi masanya atau saya memang mahu dia kaya dulu.

7-Seorang tua bijaksana di India berkata- orang miskin mahu apa orang kaya ada, orang kaya mahu apa orang miskin ada. Begitulah bagi mereka yang mahu berfikir.

No comments:

KAWAN

Blog-blog saya yang lain

1SEKOLAH 1MALAYSIA