Wednesday, November 9, 2011

Robert William Gary Moore (Watak watak dalam universe gitar)

1-Atau Gary Moore. Kematian beliau pada awal tahun ini sedikit menyentap rasa saya. Mungkin kebetulan- ini kali kedua seorang legenda gitar yang saya mula ikuti perkembangan mereka dan katalog rekod mereka, maka tidak berapa lama kemudian mereka meninggal dunia. Yang pertama Lester Polfus.

2-Mendiang Gary Moore mempunyai kelebihan dalam membuat bunyi gitar itu berperasaan. Kegemaran saya ialah Parisienne Walkways, Still got the blues, cover The Messiah will come again, Cold Day in Hell dan Always gonna love you dan Falling in love with you. Saya tahu jika dimainkan salah satu lagu ini dihadapan orang tersayang, peratusan kecairan hati adalah tinggi. Jika anda bagus.

3-Melihat video permainan beliau meyakinkan saya yang pemilikan gitar Gibson Les Paul Standard adalah antara kemestian dalam hidup. Sebelum ini saya membenci Les Paul Studio kerana kelihatan terlalu 'plain', kemudian bila diperhatikan satu video Gary Moore menggunakan sebuah Les Paul Studio dengan flame top yang begitu cantik dan bunyi yang sedap-saya berubah pandangan. Jika dapat pada saya maka pastinya saya tukar ke fake binding kelak.

4-Kirk Hammett sewaktu merakam album Metallica aka Black Album memberitahu jurubunyi beliau mahukan sound seperti dalam album Still got the blues. Maka produksi mula menyewa beberapa peralatan seperti amplifier dan Gibson Les Paul 59 untuk menghasilkan bunyi seperti Gary Moore. Namun pada Gary Moore- it should be not like that.

5-Paling menarik dalam persembahan Gary Moore ialah teknik infinite sustain beliau pada solo pertengahan Parisienne Walkways. Sangat mengagumkan. Anda yang tidak bermain gitar dan tidak meminati beliau pun pasti akan terpegun sebentar. Carlos Santana juga menggunakan teknik begini pada persembahan live lagu Samba Pati. Sekarang saya bercita-cita mendapatkan sebuah gitar Burny single cut style lemon burst yang dilengkapi pickup Fernandes sustainer. To infinity and beyond.

6-Saya pernah terbaca di internet di satu forum yang thread nya berkonsep siapakah artis yang anda jumpa dan kemudian anda dapati beliau seorang yang @#$%^? Seorang forumer menulis Gary Moore pernah berada dalam sebuah pub dan tiada seorang pun yang mengenali beliau. Asam garam orang terkenal.

7-Mendiang bertukar-tukar gitar sepanjang karier seperti Fender Strat, Firebird, Superstrat dan paling menarik pastinya Gibson Les Paul.

No comments:

KAWAN

Blog-blog saya yang lain

1SEKOLAH 1MALAYSIA