Saturday, December 11, 2010

Melindungi koleksi penulisan sendiri

Opera

oleh MFT

‘Teo aa…Lu nanti bila itu Tuan Rumah datang kasi tau Gua, ada sini belakang.’ kata Leong pada seorang pekerjanya. Mereka sedang berkemas seusai siap persembahan opera mereka. Yang lain-lain ada yang sudah siap mahu tidur. Mereka semua ditempatkan dibawah khemah besar disediakan keluarga yang menjemput mereka.

Hampir 30 orang jumlah pekerjanya semua.Leong turut memberikan beberapa arahan pada pekerja-pekerja yang lain sebelum berlalu ke ruangan belakang.

Opera mereka mendapat sambutan diseluruh negeri di Tanah Besar China.Mereka menjelajah dari satu tempat ke satu tempat memenuhi undangan.Keuntungan yang diterima cukup memuaskan.Leong terfikir kelak mahu membawa beberapa sepupunya menyertainya dan membantu menguruskan opera warisan keluarga mereka ini.

Malam ini mereka mengadakan persembahan setelah dijemput wakil keluarga Tuan Rumah.Boleh tahan bilangan penonton malam itu.Agak meriah banding persembahan di daerah lain.

Setakat ini Leong masih mahu mencari keuntungan dan kemashyuran dulu sebelum berfikir mengembangkan perniagaan ke bidang lain hasil keuntungan operanya ini.Biar operanya terkenal diserata China dulu kemudian barulah berangan-angan mahu ke luar negara membawa bersama seni budaya mereka untuk dikongsikan bersama masyarakat luar.

Suasana diperkarangan rumah si Tuan Rumah yang luas agak sejuk. Maklumlah dikawasan berbukit.Disebelah sana ada lembah menghijau yang indah. Esok mereka akan melalui lembah tersebut untuk memenuhi jemputan ditempat lain pula.

‘Ketua. Tuan Rumah sudah datang.’ Ujar Teo mengejutkan lamunan Leong.

Leong keluar berjumpa dengan Tuan Rumah yang datang bersama seorang pembantunya. Dilihat beberapa pekerjanya sudah tertidur diruang tengah khemah besar. Disepak mereka dibantu Teo untuk mengejutkan mereka,sebagai menghormati Tuan Rumah yang tersenyum dari jauh sambil melurut janggut putihnya.

‘Encik Leong. Hahaha. Persembahan malam ini ada banyak bagus. Saya, isteri dan anak-anak serta semua orang sangat seronok menonton malam ini. Banyak gembira. Banyak-banyak terima kasih pada Encik Leong dan semua pelakon.Hahaha’ kata Tuan Rumah yang disambut pembantunya mengiakan sama.

‘Terima kasih juga seronok menonton persembahan kami semua. Maaflah kerana kebanyakan kami sudah kepenatan tidak dapat menyambut Tuan yang budiman. Walaubagaimanapun kami mengucapkan berbanyak-banyak terima kasih atas jemputan Tuan sekeluarga.Tuhan akan beri banyak keuntungan pada Tuan nanti.’ berbasa-basi Leong sambil menggoncangkan kedua tangannya tanda terima kasih.

‘Hahaha.Betul-betul.Oh ya, ini sebagai yang dijanjikan dan saya tambah 2 uncang lagi sebagai tanda terima kasih.Hahaha’ kata Tuan Rumah mengambil 5 uncang wang daripada pembantunya.

‘Banyak-banyak terima kasih.Terima kasih.Terima kasih.’ Leong tersenyum-senyum dan menundukkan kepala sambil menggoncang-goncang tangan. Teo dan pekerja-pekerja lain turut sama tunduk mengiringi.

‘Hahaha. Lain tahun kita akan panggil lagi Encik Leong dan semua orang. Kita mahu tengok lagi opera ini nanti tahun depan datang.Saya akan bagi lebih lagi nanti tahun depan.Hahaha.Kita seronok sangat tengok persembahan opera ini.Hahaha.’ ucap dan ketawa si Tuan Rumah.

Mereka berbual-bual dalam beberapa selang masa.Tuan Rumah kemudian meminta diri. Leong pun setelah memastikan apa yang patut mengambil tempat dibelakang dan tertidur.

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

‘Ketua!Ketua!’

‘Ketua!Cepat bangun!’

Leong membuka kelopak mata.Dilihat langit biru dan awan putih. Seingatnya mereka semua berteduh dibawah khemah besar malam tadi.

‘Ketua!Tengoklah mana kita sekarang tidur tadi malam.Di kubur!’

Leong tersentak.Terduduk terus.Kelilingnya batu kubur terpacak.Timbun tanah setompok-tompok menimbun didepan batu nisan. Bekas colok tergolek diatas tanah.Suasana sunyi dipuput angin lembut.

‘Ambil duit yang Tuan Rumah bagi tadi malam pada Teo dan bawa sini pada aku!!’ perintah Leong keras pada pekerja yang membangunkannya itu.

Bergegas pekerja itu mengejutkan Teo dan lain-lain. Mereka semua terkejut bila mendapati mereka terbaring tidur ditengah-tengah kawasan kubur.Bergegas mereka mengelilingi Leong.

Leong hanya menggelengkan kepala. Uncang-uncang wang itu cuma berupa kain reput dan berisi batu kelikir saja isinya.

Barulah Leong faham kenapa hawa malam tadi begitu selesa. Sejuk kerana mereka didodoi angin dikawasan berbukit. Memang nyenyak tidur dibuatnya begitu.

Cuma kawasan berbukit yang mereka baru saja mengadakan persembahan malam tadinya adalah kawasan jirat/kubur.

Buat sementara operanya dihentikan operasi dan mereka semua kembali ke kampung halaman. Takut. Seram dan ngeri.

p/s- siapa datang menonton malam tadi?

No comments:

KAWAN

Blog-blog saya yang lain

1SEKOLAH 1MALAYSIA