Tuesday, November 3, 2009

40 TAHUN DULU

Bandar Pontian,terletak dihujung negeri Johor,menghadap Pulau Pisang.Bandar yang senyap.Pada zaman-zaman 60 an tidak banyak kemajuan yang boleh dilihat bagi sebuah bandar yang yang jauh kepedalaman negeri Johor.

Keluarga kami menetap di Kampung Parit Kasim,tinggal di pondok kecil beratapkan daun kelapa yang diikat dan berlantaikan tanah bagi kawasan rumah bawah dan buluh bagi rumah atas.Kawasan sekeliling hanyalah hutan dan sekangkang kera kawasan kebun getah.Cukuplah untuk makan pakai ala kadar.

Tibalah masa,selepas solat subuh,untuk Datuk dan arwah Nenek pergi menoreh.Keluarga kami waktu tu cuma ada Mak Long,Pak Ngah,Mak Uda,arwah Mak Lang,dan Mak Andak.Semuanya kecil-kecil lagi.Cuma tanggungjawab masing-masing dah difahami oleh anak-anak.Datuk dan arwah Nenek pun pergilah menoreh.Biasanya Mak Long akan bangun untuk memasak sarapan selepas keberangkatan Datuk dan arwah Nenek.Adik-adik yang lain masih tidur di tengah ruang rumah.Tiada bilik kecuali kelambu yang memisahkan ruangan tidur Datuk dan arwah Nenek.

TUK..TUK..TUK.
TUK..TUK!TUK!!
TUK!!TUK!!TUK!!!!!!
TUK!!!TUK!!!!!TUK!!!!

Entah gerangan siapa pula yang mengetuk pintu...

Mak Andak kehairanan."Sapa pulak ni?Mak Abak baru turun menoreh,takkan dah balik?"

"KREOOKKK"!!!
Pintu terbuka sendiri...Kelihatan tangan seseorang separuh kelihatan dibelakang daun pintu.

"......Kamal....kamal(nama Mak Andak diseru)"seru satu suara sambil tangan melambai-lambai.Lembut.Bergetar-getar.

"...Nak,mari sini kejap.Kamal.."sambung suara tersebut yang persis kedengaran suara Arwah Nenek.Tapi...

"Ya Allah,ni bukan Mak Abak!!!!"getus dalam hati Mak Andak.

Tersangat seram dirasakan waktu tu oleh Mak Andak.Tarik selimut dan menggigil.Kaku seluruh badan.Beberapa minit kemudian terus senyap.Mak Andak terlelap terus.

"Kamal,Kamal,dik bangun Dik.Kenapa kau buka pintu tak bertutup tu?"getus suatu suara tiba2.Mak Long rupanya yang baru naik kerumah selepas mandi.

Apakah Mak Andak cuma bermimpi?Misteri ini masih tertanya-tanya sehinggalah ke hari ini.Lebih 40 tahun telah berlalu.

No comments:

KAWAN

Blog-blog saya yang lain

1SEKOLAH 1MALAYSIA