Sunday, June 19, 2011

The Red Rocker's signature (Gibson) EXPLORER


Sammy Hagar. Not much I know which band he joined or founded, at least just Van Halen, which everyone familiar with. I can't stop loving you is my favorite song in Hagar's era. Its a high pitch song, you think it's easy to sing that, even in karaoke session?

Chickenfoot(Hagar,Satriani,Michael Anthony and Chad Smith)? What can I say is it's good to jam with other fellow musician.

Lets talk guitar.

First the signature Les Paul and now Explorer.Not much for me to comment. Red color for me is highly associated with speed- Ferrari, YZF R1. I prefer other finishes.



Pickguard?No. But still a cool guitar I believe.

p/s-a week delay for PHD application.

Monday, June 13, 2011

IBANEZ X SERIES FALCHION

Woww!! It's better for me to appreciate the sexiness of guitar than woman (without wedlock of course)

Mailer Daemon

1-A former course mate in Msc PM send me an emailed today. To be honest, that friend is the last person on Earth I expected to give me anything(not in negative connotation). However I am pleased with his still trying to reach me to say Hello.

2-I then check my inbox, Masya Allah, a lot of Mailer Daemon(that is to remind me that the email was not succesfully send) though I did not send anything at the first place!!! So my point was, that particular friend thought I did send him(hence his Hello email to me) a or few spam email but I am not..

3-Cursed all the spammer!!!

p/s-Ymail is a free email account so we know whats type of security they got to offer.

Sunday, June 12, 2011

Perempuan (yang pernah berkahwin didunia) yang disyurga

Soalan:

Seorang wanita berkahwin lebih daripada sekali dalam hidupnya sebelum dia meninggal dunia. Dengan siapakah dia akan bersama di dalam syurga kelak?

Jawapan:

Terdapat tiga pendapat ulama dalam masalah ini, iaitu:

Pertama, dia bakal bersama suami yang paling baik rupanya semasa di dunia.

Kedua, dia diberi kuasa untuk memilih suami yang disukainya.

Ketiga, dia menjadi milik suami yang terakhir.

Pendapat yang terkuat dalam masalah ini adalah pendapat yang ketiga, berdasarkan kepada hadis Nabi s.a.w:

Maksudnya:

Mana-mana wanita yang berpisah dengan suaminya kerana meninggal dunia, lalu dia berkahwin lagi, maka dia menjadi milik suami yang terakhir.– Hadis ini diklasifikasikan sebagai sahih oleh al-Albani dalam Sahih al-Jami’, no. 2704 dan al-Silsilah al-Sahihah, no. 1281.

Ini adalah keterangan umum berhubung dengan masalah ini. Untuk keterangan yang lebih terperinci, terdapat beberapa pendapat ulama yang disertai dalil, iaitu:

Dalil Pendapat Pertama

Al-Qurtubi r.h berkata:

"Abu Bakar al-Jannad menceritakan, telah bercerita kepada kami Ja’far bin Muhammad bin Syakir, telah bercerita kepada kami ‘Ubaid bin Ishaq al-‘Attar, telah bercerita kepada kami Sinan bin Harun, daripada Humaid, daripada Anas bahawa Ummu Habibah isteri Nabi s.a.w berkata:

"Wahai Rasulullah, seorang wanita yang bersuami dua orang semasa di dunia, kemudian mereka mati dan berkumpul di dalam syurga, bersama siapakah dia? Adakah bersama suami yang pertama atau suami yang kedua?"

Nabi s.a.w bersabda: “Dia bersama suami yang paling baik rupanya wahai Ummu Habibah. Kebaikan rupa yang dimilikinya bererti dia meraih kebaikan dunia dan akhirat.” (Al-Tazkirah fi Ahawal al-Mawta wa al-Akhirah, jil. 2, ms. 278).

Aku (al-Qurtubi) mengatakan, hadis ini amat daif. Di dalamnya terdapat dua perawi cacat, iaitu pertama, ‘Ubaid bin Ishaq al-‘Attar dan kedua, Sinan bin Harun.

Perawi pertama dikenali sebagai orang yang amat daif. Manakala perawi kedua pula daif.

Pendapat ulama

a) ‘Ubaid bin Ishaq al-‘Attar:

Menurut Yahya bin Ma’in r.h:

"‘Ubaid bin Ishaq al-‘Attar matruk (hadis yang diriwayatkannya tidak dijadikan hujah)."

Abu Hatim al-Razi r.h berkata:

"Sepanjang pengetahuan kami, dia baik tetapi tidak boleh dipercayai kerana dalam hadis yang diriwayatkan terdapat sebahagian kemungkaran." (Al-Jarh wa al-Ta’dil, jil. 5, ms. 401).

Al-Nasaai r.h berkata:

"Hadis yang diriwayatkan tergolong matruk (tidak perlu dipedulikan)." (Al-Du’afa’ wa al-Matrukin, ms. 72).

Al-Zahabi r.h berkata:

"Dia digolongkan daif oleh Yahya. Al-Bukhari berkata, dia mempunyai hadis-hadis munkar. Al-Azdi berkata, hadis yang diriwayatkan tergolongan matruk (ditinggalkan). Al-Daruqutni berkata, dia daif tetapi Abu Hatim meredhainya. Ibn 'Adi berkata, kebanyakan hadisnya munkar." (Mizan al-I’tidal, jilid: 5, ms. 24).

Ibn 'Adi menyebut bahawa hadis ini termasuk hadis-hadisnya yang munkar. Katanya, kebanyakan hadis yang diriwayatkan, adakalanya mengandungi sanad munkar dan adakalanya pula mengandungi matan munkar. (Al-Kamil, jil. 5, ms. 347).

b) Sinan bin Harun:

Ibn Hibban r.h berkata:

"Hadisnya sangat munkar. Dia meriwayatkan hadis-hadis munkar daripada perawi-perawi masyhur."

Menurut Yahya bin Ma’in:

"Hadis Sinan bin Harun al-Barmaji matruk." (Al-Majruhin, jil. 1, ms. 354).

Al-‘Uqaili menyebutnya dalam kitab al-Du’afak, jilid 2, muka surat 171 dan beliau juga menyebut hadis ini.

Oleh kerana itu, hadis ini tidak dapat dijadikan sebagai dalil. Ia amat daif. Dengan ini, pendapat ini tidak perlu diambil kira.

Dalil Pendapat Kedua

Wanita yang bersuami lebih dari seorang diberi kuasa untuk memilih suami yang disukainya.

Tetapi saya (al-Munajjid) tidak menemui sebarang dalil yang menyokong pendapat ini.

Al-Qurtubi menyebut masalah dan setelah berkata bahawa dia diberi kebebasan untuk memilih apabila bersuami lebih daripada seorang. (Al-Tazkirah fi Ahwal al-Mawta wa al-Akhirah, jil. 2, ms. 278).

Al-‘Ajluni berkata:

"…Sebahagian ulama berpendapat, dia bersama suami yang paling baik rupa parasnya. Sebahagian ulama lain berpendapat, dia diberi kebebasan untuk memilih." (Kasyf al-Khafak, jil. 2, ms. 392).

Pendapat ini disokong oleh Syeikh Ibn 'Utsaimin r.h sepertimana yang telah dijelaskan di dalam kitab Fatawa ­beliau, jilid 2, muka surat 53.

Dalil Pendapat Ketiga

a) Imam al-Tobrani r.h berkata:

"Telah bercerita kepada kami Bakar, katanya: Telah bercerita kepada kami Muhammad bin Abu al-Sirri al-‘Asqalani, katanya: Telah bercerita kepada kami al-Walid bin Muslim, katanya: Telah bercerita kepada kami Abu Bakar bin Abdullah bin Abu Maryam, daripada Atiyyah bin Qais al-Kila’i, katanya: Muawiyah bin Abu Sofyan meminang Ummu al-Dardaksetelah kewafatan Abu al-Dardak.

Ummu al-Dardak berkata: Aku pernah mendengar Abu al-Dardak berkata bahawa beliau pernah mendengar Rasulullah s.a.w bersabda:

Mana-mana wanita yang berpisah dengan suaminya kerana kematian, lalu dia berkahwin lagi selepas itu, maka dia menjadi miliki suami yang terakhir.

Saya tidak akan mengutamakan ke atas Abu al-Dardak. Kemudian Muawiyah menulis sepucuk surat kepada Ummu al-Dardak, yang antara isinya: “Hendaklah kamu berpuasa, sebab ia adalah sebagai penyelamat.” (Al-Mu’jam al-Wasit, jil. 3, ms. 275, no. 3130).

Aku (al-Tabrani) katakan, hadis ini mengandungi dua kecacatan, iaitu pertama, kedaifan Abu Bakar bin Abu Maryam dan kedua, al-Walid bin Muslim tidak menjelaskan haddatsana (cerita hadis selanjutnya) pada saki baki sanad.

Pendapat Ulama

Ibn Hibban berkata:

"Abu Bakar bin Maryam termasuk orang pilihan penduduk Syam tetapi memiliki hafalan yang tidak baik. Dia suka menceritakan segala sesuatu dan mengira bahawa yang demikian itu tidak mengakibatkan cacat ke atas dirinya, sehingga dengan demikian dia berhak untuk diabaikan hadis-hadisnya.

Dia juga tidak mengikuti kaedah-kaedah hadis sepertimana yang telah ditetapkan oleh perawi-perawi tsiqah (dipercayai) untuk menjadikan sebuah hadis sebagai dalil. Pada pandangan saya, hadis yang diriwayatkan tidak boleh dijadikan sebagai hujah jika meriwayatkan hadis secara bersendirian." (Al-Majruhi, jil. 3, ms. 146).

Al-Walid bin Muslim dikenali sebagai tadlis (menyembunyikan perawi). Dia sering melakukan tadlis al-Taswiyah, iaitu menyembunyikan perawi daif yang terletak di antara dua perawi yang sama-sama tsiqah (dipercayai).

Oleh itu, para ulama mensyaratkan supaya menjelaskan perkataan haddatsana (cerita hadis selanjutnya) pada setiap tingkatan sanad selepas hadis yang diriwayatkan oleh al-Walid bin Muslim. (Untuk penjelasan lanjut sila rujuk: Al-Tabyin li Asma’ al-Mudallisin oleh Sibt bin al-‘Ajami, ms. 235 dan Tabaqat al-Mudallisin oleh Ibn Hajar, ms. 51).

b) Imam Abu al-Syeikh al-Asfahani berkata:

"Telah bercerita kepada kami Ahmad bin Ishaq al-Jauhari, katanya: Telah bercerita kepada kami Ismail bin Zarrarah, katanya: Telah bercerita kepada kami Abu al-Malih al-Ruqi, daripada Maimun bin Mihran, daripada Ummu al-Dardak, daripada Abu al-Dardak bahawa Nabi s.a.w bersabda:

Sesungguhnya wanita itu menjadi milik suami yang terakhir.(Tabaqat al-Muhadditsin bi Asfahan, jil. 4, ms. 36).

Aku (Imam Abu al-Syeikh al-Asfahani) berkata, perawi hadis ini tsiqah (dipercayai) dan masyhur melainkan Ahmad bin Ishaq al-Jauhari sebab aku tidak pernah menemukan biografinya. Tetapi Abu al-Syeikh sendiri telah menggolongkan hadis ini sebagai hasan.

Jika keadaannya memang begitu, hadis ini memiliki sanad yang paling baik dalam masalah ini.

c. Al-Khatib al-Baghdadi r.h berkata:

"Samurah bin Hajar Abu Hajar al-Khurrasani singgah di daerah al-Anbar dan dia menceritakan hadis ini kepada Hamzah bin Abu Hamzah al-Nasibi, ‘Ammar bin Ata’ al-Khurrasani dan al-Rabi’ bin Badar. Ishaq bin Bahlul al-Tannukhi meriwayatkan daripada al-Rabi’ bin Badar. Telah memberitahu kepada kami Ali bin Abu Ali.

Telah bercerita kepada kami Abu Ghanim Muhammad bin Yusuf al-Azraq. Telah bercerita kepada kami ayahku, katanya: Telah bercerita kepada kami datukku. Telah bercerita kepada kami Samurah bin Hajar Abu Hajar al-Khurrasani, dari Hamzah al-Nasibi, dari Ibn Abu Mulaikah, daripada Aisyah, daripada Nabi s.a.w, sabdanya: “Perempuan menjadi milik suami yang terakhir.(Tarikh Baghdad, jil. 9, ms. 228, no. 4803).

Aku (al-Khatib al-Baghdadi) katakan, hadis ini sangat daif, sebab di dalamnya terdapat perawi yang bernama Hamzah al-Nasibi. Dia amat daif.

Pendapat Ulama

Imam al-Nasaai r.h berkata:

"Hadisnya matruk (diabaikan). (Al-Du’afa’ wa al-Matrukin, ms. 39).

Ibn al-Jauzi r.h berkata:

"Ahmad r.h berkata, hadisnya harus diabaikan. Yahya berkata, hadisnya tidak ada erti sama sekali. Ia tidak menyamai wang satu sen pun. Al-Bukhari dan al-Razi berkata, hadisnya munkar. Al-Nasaai dan al-Daruqutni berkata, hadisnya matruk. Ibn Adi berkata, dia sering membuat hadis mawdu’.

Ibn Hibban berkata, dia seriang membuat hadis-hadis mawdu’ sehingga seakan-akan hadisnya yang paling muktamad dan tidak dibenarkan meriwayatkan hadis daripadanya." (Al-Du’afa’ wa al-Matrukin oleh Ibn al-Jauzi, jil. 1 ms. 237).

d. Al-Baihaqi r.h berkata:

Telah memberitahu kepada kami Muhammad bin Abdullah al-Hafiz, telah bercerita kepada kami Abu al-Abbas Muhammad bin Ya’qub, telah bercerita kepada kami Yahya bin Abu Talib. Ishaq bin Abu Talib telah memberitahu. Ishaq bin Mansur telah memberitahu. Telah bercerita kepada kami Isa bin Abdurrahman al-Salmi, daripada Abu Ishaq, daripada Silah, daripada Huzaifah r.a, kemudian dia berkata kepada isterinya:

“Jika kamu mahu tetap menjadi isteriku di dalam syurga, janganlah kamu berkahwin lagi setelahku (kematianku), sebab perempuan di syurga menjadi milik kepada suami yang terakhir semasa di dunia. Oleh itu, ALLAH mengharamkan ke atas isteri-isteri Nabi s.a.w berkahwin lagi selepas kewafatannya, sebab mereka adalah isteri-isteri baginda ketika di syurga kelak.” (Al-Sunan, jil. 7, ms. 69).

Menurutku (al-Baihaqi), dalam hadis ini terdapat Abu Ishaq al-Subai’i. Dia dikenali sebagai mudallis (suka menyembunyikan perawi) dan sering mencampur-adukkan. Oleh kerana itu, atsar ini daif.

Pendapat Ulama:

Sila rujuk kitab Man Rumiya bi al-Ikhtilat oleh al-Tarablusi, muka surat 64, Tabaqat al-Mudallisin oleh Ibn Hajar, muka surat 42.

Dia digolongkan sebagai perawi daif oleh al-Albani r.h dalam al-Silsilah al-Sahihah, no. (1281).

Terdapat sebuah atsar yang diriwayatkan oleh Ibn Asakir, jilid 19, muka surat 193, no. 1 daripada ‘Ikrimah bahawa:

Asma’ binti Abu Bakar menjadi isteri kepada al-Zubair bin al-‘Awwam. Beliau amat keras ketika bergaul dengan isterinya, sehingga Asma’ mendatangi ayahnya (Abu Bakar) dan mengeluh keadaan yang dialami bersama suaminya.

Ayahnya berkata: Wahai anak perempuanku, bersabarlah! Sebab jika seorang perempuan mempunyai suami soleh, kemudian suaminya mati dan tidak berkahwin lagi selepas kematian suaminya, maka keduanya akan disatukan di dalam syurga.

Syeikh al-Albani r.h berkata:

"Perawinya tsiqah (dipercayai) tetapi di dalamnya mursal sebab ‘Ikrimah tidak pernah berjumpa dengan Abu Bakar melainkan jika dia pernah berjumpa dengan Asma’ binti Abu Bakar." (Al-Silsilah al-Sahihah, jil. 3, ms. 276).

Kesimpulan:

- Pendapat yang menegaskan bahawa perempuan yang bersuami lebih daripada seorang akan bersama dengan suami yang paling kacak semasa di dunia, maka dalilnya tidak sahih.

- Pendapat yang menegaskan bahawa dia diberi kebebasan untuk memilih di antara bekas-bekas suaminya, maka pendapat ini tidak disokong oleh sebarang dalil sama sekali.

- Pendapat yang menyatakan bahawa dia bakal bersama suami yang terakhir adalah pendapat yang tapat. Hal ini disebabkan, hadis Ummu al-Dardak boleh dikatakan sebagai hasan, di samping ia disokong oleh atsar Huzaifah dan atsar Asmak yang kedua-duanya sama-sama mawquf dan keduanya boleh digunapakai untuk menguatkan hadis marfu’ dan untuk menjelaskan bahawa pendapat ini memiliki dalil yang muktabar di dalam syarak.

- Hadis ini diklasifikasikan sebagai sahih oleh al-Albani dalam kitab al-Silsilah al-Sahihah no. (1281).

- Walau bagaimanapun, hadis ini lebih kamu utamakan berbanding hanya sekadar pendapat biasa tanpa disokong dalil. (Fatwa Syeikh Muhammad bin Soleh al-Munajjid).



http://groups.yahoo.com/group/zaharuddin/message/4608

Saturday, June 11, 2011

Harapan dan doa


1-Doa mendapatkan jodoh yang baik lebih bagus daripada terus mengharapkan seseorang itu.

2-Memang susah mencari yang setia. Walaupun yang diluar nampak molek, didalam penuh corak tak menarik.

3-Akhirnya cuma cinta pada Allah SWT saja kekal pada waktu manusia mencari pengganti pengisi hati lain.

4-Don't worry about the people in your past there's a reason they didn't make it in the future.

5-Mungkin binatang saja lebih setia?


Friday, June 10, 2011

USM Kubang Kerian

1-Alhamdulillah, walaupun mulanya tiada data permohonan kemasukkan universiti pada pihak UPU/KPT, rezeki dah ditetapkan Allah SWT. Adik saya dapat tawaran kemasukkan ke USM Kampus Kesihatan di Kelantan. Mujurlah USM mendapat status autonomi yang membolehkan pengurusan USM memilih sendiri bakal pelajar dan tidak melalui UPU/KPT. Kalau tidak entahlah. Mimpi ngeri agaknya.

2-Tidak sia-sia saya bising disini dan suratkhabar, walaupun usaha yang kecil, ada hasilnya. Syukurlah.

3-Pada pihak UPU/KPT, jangan buat silap lagi dimasa depan. Sediakan server, tenaga I.T yang boleh 'compete' dengan baik waktu ribuan permohonan online diterima. Jangan mengeluh dan membuat alasan disebabkan terlalu banyak permohonan yang masuk, berlaku kesilapan. Kalau permohonan bukan untuk dihantar pada UPU/KPT nak hantar pada siapa permohonan yang beribu-ribu tu?Ingat. Pemohon membayar untuk nombor unik ID. Bukan mengemis pada UPU/KPT. Pertingkatkan lagi perkhidmatan sebagai 'civil servant'.

Thursday, June 9, 2011

Bridge (Kenangan di USM)

Oleh: MFT

‘’AbG cInTa AyAnG SgT2 tAw!! cAiR sGgH hAtI aBg nIe.GiLeRrRrR rIndU!!MuAaAHhH!!!’’ taip Sampik di wall Facebook marka (kekasih hati) beliau.

‘Weii, ang ni mengaji kat USM pun dok tulih lagu tu pasai pa? Sekolah ang dulu berapa tingkat? Jangan la mai bodo(h) pun bertingkat-tingkat. Tulih lek lok (elok-elok) la sikit. Tak penat ka sat dok taip sat urup(huruf) besak (besar) sat urup kecik tu?Nahaiiiii’ syarahan panjang si Tonjang dalam loghat utaranya pada Sampik.

‘Jang, moh main futsal malam ni? Di Seberang(Perai)’ ajak Meor Bae, rakan sebilik Sampik, sambil menyalakan rokok merah gambar kanser paru.

Mereka bertiga duduk melepak tengahari itu di desa Restu, Bukit Gambir, USM Penang, poskod 11800. Bilik 9-42.

‘Futsal aa? Jam berapa?’ balas Tonjang.

Sampik masih meneruskan aktivitinya di Facebook. “AbG KnA mArE(marah) La aYaNg, tPi aYaNg xlEh MaRe aBg’’ taip Sampik lagi di wall Facebook markanya. Geli betul.

‘10’ jawab Meor Bae membakar semula rokoknya yang terpadam. Dibuang dan dibakar batang yang baru.

‘Ha, bulih kut. Sapa lagi main?’ tanya Tonjang menguis-nguis kulit kepalanya yang terang.

‘Geng-geng kita la, Jeruy, Wann, Tajoi, Jama, Lauk, JB, Pacat,… ajak la Pakkui sekali. Ajak abang mike tu sama- Umar Abdullahi Bedou. ‘

‘BEK BEK BEK(pelat lidah untuk ayat ‘Back’) aja kalau orang lain bawak bola’ gelak Meor Bae kemudian mengenangkan Umar Bedou (pelajar warga Nigeria) yang becok mulutnya waktu bermain bola.

‘Ha, yalah, abang cinta Sampik. Kah kah kah kah’ gelak besar Tonjang.

Mereka bertiga kemudian bertolak ke Restoran Khalel. Berempat sebenarnya, seorang lagi Oud sudah menunggu di sana.

“AbG nK mAm (makan) La AyAnG, hUhUhUhU. nT kItA bOrAk,Nt AbG HapDet(update) sAt g K? MuAaAaHhH!!” taip Sampik melalui hanset Nokia skrin sentuhnya.

‘Weii, ang ni. Guna la Bahasa Melayu kita lek lok, tulih(tulis) kasi cantik sikit. Kita kena la menghargai bahasa kita, baru maju!!’ syarah Tonjang lagi pada Sampik.

‘La mana ada Bahasa Melayu lagi Jang oi, la ni Bahasa Malaysia. Tapi tu Cina semua tu semua guna English ja, depa nak hak sama rata, tapi bahasa kebangsaan tak nak pulak kasi fasih. Tang ni aku marah ni!!’ bantah Sampik.

‘Dah, dah. Awok nak pergi bayar’ balas Meor Bae sambil menyalakan rokok ke tiga sejak sampai ke Khalel. Oud pula membungkus nasi untuk makan di bilik.

Malam itu.

Usai bermain futsal, 2 kereta 3 motor mereka kawan-kawan turun bermain futsal dari USM ke Seberang Perai. Masa untuk balik, bagi meneruskan akitiviti lain selaku pelajar universiti.

‘WEII…ANGPA ADA TANG MANA?’ tanya Tonjang melalui teks mesej.

Senyap. Tidak berbalas mesej Tonjang.

‘Mana depa pi ni….Tak tunggu aku dok dalam tandas tadi….Apa punya kawan laaa’ keluh Tonjang.

Tittt tittt. Berbunyi mesej hanset Tonjang. Daripada Meor Bae.

‘ANG KAT MANA?BUAT APA DALAM TANDAS TADI?’ tanya Meor Bae dalam SMS nya.

‘ANGPA DA TANG MANA?AKU BUANG AIR LA. APA TANYA BUAT APA…’balas Tonjang dan dihantar.

2 minit kemudian mesej berbalas-‘ MAI LEPAK (RESTORAN)SUBAIDAH. KAMI DAH ADA ATAS JAMBATAN(PULAU PINANG)’

Tonjang mendengus, tanpa membalas mesej, Tonjang menghidupkan enjin Kancil Turbonya. Jam hampir ke tengah malam. Jambatan Pulau Pinang agak kekurangan kenderaan lalu malam itu. Hujan turun sebelum Tonjang melepasi kawasan tol masuk Jambatan. Tonjang meneruskan perjalanannya.

300 meter pertama ada la sebiji dua lori dilorong bertentangan(laluan keluar dari pulau), 200 meter lagi kereta sebuah dilorong bertentangan, seterusnya hanya motor-motor. Laluan ke pulau cuma kereta Tonjang sebuah saja. Hmm.

Lepas saja kawasan tengah Jambatan yang bersambung kabel-kabel raksasa penyambung ruas Jambatan, Tonjang melihat di tepi Jambatan(laluan motor), seseorang melambai-lambai meminta diberhentikan kereta.

Berhentilah Tonjang tanpa berfikir panjang.

Seorang lelaki Cina mengetuk-ngetuk perlahan tingkap kaca sebelah kiri Tonjang, lalu sekali lagi tanpa berfikir panjang diturunkan tingkap oleh Tonjang.

‘Encik, boleh tolong sikijap?Boleh tolong ka? Boleh ka?’ tanya Cina tadi membongkokkan badan menjengah tingkap kereta. Berumur pertengahan baya.

‘Awat Uncle? Mau tumpang masuk Pulau ka?Mana mahu pi?’ balas Tonjang ramah.

Senyap saja Cina tadi, mereka saling pandang memandang. Tonjang rasa pelik.

‘Habis apa mahu saya tolong Uncle?Masuklah dalam kereta, hujan kat luar tu’ ajak Tonjang penuh adab.

Tersenyum lelaki Cina itu lalu berdiri tegak, berundur perlahan-lahan ke belakang hingga ke tembok konkrit Jambatan tanpa menoleh belakang, dan menjatuhkan dirinya ke bawah Jambatan. Masuk ke laut lepas.

Tonjang tersentak dan terus menekan minyak sehabisnya memecut dari situ.

Lelaki Cina itu pasti bukan manusia. Sebab:-

1-Bajunya tak basah walaupun cuaca hujan.

2-Tiada kenderaan lain dipinggir jalan, kalau lelaki Cina itu mengalami kerosakkan kenderaan pasti tersadai ditepi jalan dan pasti Tonjang perasan awal-awal lagi.

3-Takkan lelaki Cina itu berjalan kaki sepanjang Jambatan? Larian tahunan Penang Bridge jauh lagi tarikhnya.

4-Tak mungkin lelaki Cina itu ditinggalkan sesiapa diatas Jambatan kerana undang-undang melarang kenderaan berhenti diatas Jambatan. Tambahan waktu malam dan hujan pula.

5-Tak mungkin pemancing-pemancing yang selalu memancing dibawah tiang Jambatan dapat memanjat naik ke atas Jambatan (kalau dikatakan lelaki Cina itu adalah seorang pemancing) tanpa bantuan alatana seperti tali dan lain-lain.

6-Kenapa perlu memberhentikan kenderaan orang lain kalau lelaki Cina itu tadi memang berniat membunuh diri?

7- Ini bukan kali pertama kejadian aneh terjadi di Jambatan Pulau Pinang. Pihak Polis pun faham kalau-kalau mereka menerima aduan kejadian-kejadian yang dikategorikan aneh dan misteri terjadi di atas Jambatan Pulau Pinang.

p/s- Pertolongan apa yang Lelaki Cina itu minta?

+p/s-Mereka kawan-kawan sekarang sudah hampir setahun berkonvokesyen Msc dan sedang membina karier masing-masing.

Blues petang Khamis

9 Jun 2011,Waktu petang. Bersiap untuk sambut harijadi Ayah.Dirumah.

Mak- Belikan mee bandung 4 bungkus, mee hailam sebungkus, mee hoon goreng sebungkus sama air Coke 2 botol. Kuah asing tau? Beli kat Warung Mohd Farhan. Nah RM50. Nak pergi beli sekarang ke 6 setengah karang?

MFT-Sekarang (cepat beli cepat balik cepat rehat cepat layan komputer)

Mak-Pergi naik kereta la, motor kau susah nak angkat barang.

MFT-(Diam dan bersiap-siap, ambil kunci kereta dan jalan)

Di Warung Mohd Farhan

MFT-Kak (panggil Akak padahal taraf Nenek saudara, kedai tu saudara mara sendiri punya juga-kes saudara sama saudara tak kenal......he), bungkus mee bandung 4, mee hailam sama bihun 1. Aaaa dengan Coke 2 botol.

Pekedai-Botol besar? Ais tak nak?

MFT-Haa. Botol besar, bolehlah dengan ais sekali.

Ambil tempat duduk, capai Kosmo dari meja sebelah,tunggu order siap.

Coke dan ais (RM2) sampai dulu.

Kurang 10 minit kemudian.

Pekedai-Dik dah siap(sambil duduk mengira semula order tadi). RM30.50, ada 50 sen?

MFT-(Menghulur RM50) Ada, ada. Kejap (menyeluk dompet).

Ambil baki, capai order dan masuk kereta. Jalan. Sampai rumah.

MFT-Nah Mak (hulur order tadi).

MAK-Kuah tak asing?

MFT-Eh?(Erkkkk) lupa pulak.

MAK-Hmm.

Waktu jamuan(kecil-kecilan).

MAK-Laaa....Mak minta mee hoon goreng, ni mee kasar(goreng)......(Geleng kepala)

MFT-(Layan Blues)

When I was in the lowest time of my life

1-Life is some part of messy and some part of fruit, together they create, the meaning of life. Live it.

2-How do you make it doesn't matter but how do you end it does matter.

3-To be hate is cake but to be love and full ain't going to dream it easily.

4-Work hard sure, but sharpie bleed all dry. Choose your ride cautiously.

5-The best friend is yourself, treat self with respect, be rich. Enjoy life.

6-Be different.

7-Get a good girl, not just by look, but brain and loyalty, then the world is nothing more to offer.

8-Be square only when needed, cause if you ain't someone will. Slicker eh?

9-Time is important, but how do you use it?

10-A good something is nothing compared to good faith in God.

11-Family does matter.

Wednesday, June 8, 2011

Wolfgang




This model is a signature guitar for Edward Van Halen. The first one was a collaboration between Edward and Music Man- Axis, then Peavey-Wolfgang and lastly EVH Wolfgang. The name came from Edward's son-Wolfgang Van Halen.


From all the models with different manufacturer, my most favorite is from Peavey. Black finished. It's like a gem for me.


The current Wolfgang is okay, but the headstock kind of slack for me. It's like the headstock got pierced off.

Here is the headstock of the Peavey model

I read from a guitar forum, people claimed Wolfgang rooted from Telecaster, yeah great. Of course not. Hmmm in my future list to acquired guitar.

Sunday, June 5, 2011

Les Paul Studio



Gibson Les Paul Studio

I am not a fan of Studio model. For me Les Paul should be Standard or Custom model. There are several more models, but these 3 are the most well known, at least from my perspective.

But currently, I see a different image/patterns of Studio model, some just got no more plain top with dead finished, but a flame top or sunburst instead. Wowww.

But I still skeptical. No binding (body and neck) and no pearloid/block inlay is like a girl with no hair and.........


Buckethead Studio model

But in business perspective, Studio model is a must product for good sales. We know from the first glimpse, the Studio model is for road worth/abused (hence it's simplicity). Okay. Fine.

Enough with the rants.


Baritone studio model


p/s- I hate dry looking fretboard.

My PHD 15

1-Dibuka Disember 2010 yang lepas.

2-Ikut apa yang saya Google, ada yang sudah menerima biasiswa ini pada Februari 2011(RM2300(bulanan)+RM24000(yuran)+++).

3-Selepas penghantaran dokumen, proses mengambil masa 2 bulan untuk duit dimasukkan ke akaun (kalau dapat biasiswa).

4-Risau juga fikirkan memandangkan saingan yang ramai, tapi rezeki Allah SWT tentukan. Niat yang baik Insya Allah baiklah dapatnya.Saya tunggu setahun untuk menyambung PHD (kawan-kawan luar negara begitu mudah menyambung PHD, sabar banyak-banyak, mesti ada hikmah).

5-Minggu depan bercadang selesaikan semua urusan penghantaran dokumen untuk PHD. Saya pilih UTHM dan UTM untuk permohonan. Jangkaan kemasukkan (kalau ada rezeki, Insya Allah) ialah pada September atau Disember 2011. Mana-mana pun saya tak kisah, yang penting dapat(seterusnya hidup kembali stabil,Insya Allah). Ya Allah bantulah hamba Mu ini.

6-Kalau-kalau ada yang berminat menyambung ke peringkat Sarjana/PHD kelak, nasihat saya PNGK jangan jatuh bawah 3.50. Pengalaman. Pengalaman.

Jiwa petang Ahad




Terima kasih Awak.

Sambungan

Sambungan daripada Rockers dan mistikal

5-Robert Johnson, seorang legenda Blues, dinobatkan sebagaiThe King of Delta Blues. Beliau mempengaruhi ramai gitaris dari tahun 30an hingga ke masa kini.

Legendaris Blues yang lain-Son House mengingati Johnson dengan sebuah cerita.

‘Waktu itu saya dan kumpulan saya bermain di satu pub.Robert Johnson selalu berada disitu. Saya dan seorang lagi kawan satu band selalu mempersendakan Robert. Beliau selalu ke mana-mana dengan gitarnya.Masalahnya dia bukan pemain gitar yang baik.’ terang Son House mengimbas kembali cerita pada tahun 1931 dahulu.

‘Memang teruk kami perlekehkan Robert, dan satu hari dia menghilangkan diri. Sampailah setahun kemudian, didepan pintu pub berdiri seseorang, tak lain tak bukan-Robert Johnson. Dia dah kembali. Masih dengan gitar!!Haha’ sambung Son House.

‘Dia masuk ke dalam pub. Saya fikir dia masih Robert yang dulu. Saya tanya kemana dia pergi selama ini dan apakah dia sudah tahu bermain gitar?’ kata Son House.

‘Robert tersenyum, dengan senyumannya yang terkenal itu, dan meminta masa seminit saja untuk beraksi diatas pentas, untuk membuktikan dirinya.’jelas Son House.

‘Ok, kata saya. Pastikan kau dah tahu bermain gitar tu atau aku halau kau keluar.’ kata saya.

‘Kemudian semua orang dalam pub ternganga melihat beliau bermain gitar sambil menyanyi. Sangat–sangat handal!!’ Son House menamatkan cerita.

Tidak banyak maklumat yang tinggal mengenai Robert Johnson. Seingat penulis cuma ada beberapa saja foto Robert Johnson yang masih terselamat. Rakaman lagu-lagunya juga masih ada walaupun kedengaran sangat kasar, dengan semangat blues yang pekat.

Kemashyuran beliau sangat ketara. Bila beliau bermain gitar, semua orang akan menari dan berhibur hingga ke pagi.

Namun pasti ada harga yang perlu dibayar kelak.

Tragedi terjadi bila seorang wanita bersuami sangat meminati Robert Johnson dan beliau melayan wanita itu seperti melayan peminatnya yang lain. Malangnya suami wanita itu tadi tersangat perengus dan cemburu. Robert Johnson kemudiannya diracun suami wanita itu .

Dikatakan waktu Robert sedang nazak, beliau berteleku seperti anjing dan menyalak-nyalak sehingga mati.

Ada yang mengatakan Robert Johnson telah mengadakan perjanjian dengan Iblis, demi menjadi seorang pemuzik yang hebat. Perjanjian itu berakhir dengan nyawa Robert sendiri.

Beliau seolah-olah membenarkan cerita janji beliau dengan Iblis itu, bila menulis lagu-lagu bertajuk Hellhound on my trail dan The Devil’s blues.

Masyarakat Barat percaya yang jalan dengan 4 simpang adalah kawasan pertemuan Iblis, dan Robert Johnson dikatakan telah membuat perjanjian di simpang 4 dikawasan US 61 dan US 49 di Clarksdale, Mississippi.

Kontroversi terus melanda Robert Johnson hingga kawasan persemadiannya juga dikatakan ada dipelbagai tempat- di Morgan City, Itta Bena,dan Greenwood.

Mungkin Robert sendiri tahu, beliau tidak akan tenang walau selepas mati bila menyanyikan- You may bury my body down the highwayside/ So my old evil spirit can catch a Greyhound bus and ride

Thursday, June 2, 2011

CELCOM JUST MESSED UP

1-Currently when I just start to browse the net, say I opened Google Image, suddenly Celcom get handy by bypassing the Google Image to their Celcom Online Customer website. If I try to delete it and restart the Google Image again, the Celcom website will reopened again. Again and again.

2-At last I try to login to the Celcom site since they really try hard, enter the I/D and password and wait for minutes, then the result said I entered the wrong ones. Sigh. Whatever.

3-I know that Celcom wanted to make the business easier (online bill notification etc), but I found out that it just useless. It's really intimidating.

4-If I want to view my bill, I know where to go. Yes, I rarely view their website but I know the amount I have to pay every month. RM98.00. If I want to list all the problems Celcom bring to the table I can be really busy now.

Wednesday, June 1, 2011

BULAN 9 MASUK UNIVERSITI(Panduan ringkas masuk universiti)

1-Untuk 1st degree, untuk saya tak tahu lagi(kes proposal sangkut tapi bisa diatur, Insya Allah), yang terpilih memasuki universiti( IPTA/IPTS) pada September(atau Julai) 2011 ini, saya ucapkan tahniah.

2-Kalau anda tak dapat pun pilihan anda daripada deret baris 5 pilihan, masuk ke universiti tetap impian majoriti anak muda. Tak kisah apa pun kursus anda, itulah yang akan anda bawa sampai bila-bila. Junjunglah dengan bangga.

3-Anda persiapkan diri anda dengan pelbagai perisian asas seperti Words, Excel, Powerpoint, Project dan lain-lain. Bagi yang masih gigil menaip dengan keyboard komputer, asahlah jari-jari. Belajar serba sedikit tentang sistem komputer (format komputer, anti virus, hardware etc). Tahu banyak jimat banyak.

4-Bagi yang sudah berpasangan belum nikah, siap sedialah. Di universiti saingan sangat dahsyat. Kalau ada yang setia baguslah.

5-Kalau ada orang Pontian yang membaca catatan ini dan terpilih masuk ke USM, selamat datang ke universiti terbaik Malaysia.

6-Pasal duit rasanya majoriti ditanggung PTPTN, kecuali duit bersuka ria. Beringat agar tak melarat. Kalau dapat bantuan FAMA simpan sikit-sikit untuk kecemasan(kenderaan rosak, bank tutup,terosakkan barang orang,kedai makan biasa pergi tutup,kekasih ajak keluar,nak beli barang,fakulti minta duit entah apa-apa dan lain-lain).

7-Oh ya, kalau-kalau ada minggu orientasi(terutama di HBP USM) dan anda lihat fasilitator/senior bukan-bukan saja, gunakan ikhtiar hidup. Pada saya tak payah pergi orientasi pun tak apa lah. Anda ada 3 ke 4 tahun dalam universiti, lambat laun anda akan tahu dan selesa sendiri. Terpulanglah.

8-Bagi rusa yang akan masuk kampung, janganlah cengkadak sangat. Tempat orang sendiri mahu ingat.

9-Jangan amalkan semangat kenegerian yang melampau. Waktu terdesak baru nak cari kawan lain negeri, silap langkah anda ternganga.

10-Pointer 1st semester jangan bawah 3 atau lebih baik lagi 3.5+ ke atas, dan mesti maintain setiap semester. Untuk buat PHD tanpa perlu buat Master, pointer wajib 3.5 ke atas.

11-Wujudkan hubungan baik dengan ketua bahagian/kursus anda.

12-Bagi yang liat pergi kelas, jaga sikit. Kedatangan anda dikira markah anda. Iya anda boleh kerek sekarang, andai gagal subjek-PADAN MUKA KAU.

13-Pilih kawan yang positif.

14-Jangan pentingkan diri sendiri. Mungkin anda akan rasa teraniaya, tapi ingatlah roda itu bulat.

15-Setiap tugasan, tetapkan objektif untuk 'impress' kan pensyarah anda. Belajar format tugasan.

16-Kalau suka berpersatuan, ikutlah. Bagi yang tak gemar berpersatuan bersukan cari satu aktiviti untuk menjual nama anda dalam universiti(main muzik?lukis potret?ajar mengaji?bisnes?)

17-Jauhi MLM.

18-Melayu bantu Melayu. Anda mungkin terdedah dengan cakap-cakap belakang oleh bukan Melayu. Pedulikan. Yang penting pointer naik. Pengamatan saya bukan Melayu baik cuma bila kita ada sesuatu. Untuk mereka mulakan sesuatu yang baik, jarang-jarang. Anda fikir sendiri.Cukup anda lihat penyertaan bangsa dalam sesuatu persatuan dalam universiti, anda akan faham. Hidup dengan orang Melayu dah lama, tapi masih rasis.

19-Ada otak fikir.

Enjoy masa emas anda tapi pointer kena jaga.

Wanita


1-Siti Hawa dijadikan kerana Adam kesepian di syurga, tempat yang menjadi idaman semua, dan memerlukan pasangan. Ini naluri manusia dan Allah SWT berikan pasangan bagi setiap sesuatu.

2-Wanita adalah kurniaan terbaik untuk lelaki. Wanita yang tepat mampu menjadikan lelaki lemah malahan gila. Ada yang baik untuk yang baik, ada yang buruk untuk yang buruk. Semua telah ditetapkan dengan sebaik-baiknya mengikut apa yang dikerjakan.

3-9 nafsu 1 akal dibekalkan untuk wanita, lelaki sebaliknya. Wanita menjadi kekuatan dan kelemahan terbesar.

4-Rahsia terunggul menakluk wanita memang ada, malangnya tiada siapa tahu.

5-Lelaki yang berjaya kerana wanita dibelakang, yang tersungkur pun kerana wanita yang menjatuhkan.

6-Ubat terbaik untuk hati yang kesakitan ialah senyuman ikhlas wanita yang disayangi.

7-Penyejuk hati yang terbaik ialah wanita solehah, sebaik-baik perhiasan.

8-Wanita itu misteri dan ajaib. Kecantikkan wanita tergantung pada tahap imajinasi lelaki.

9-Ruang kosong dalam hati lelaki sirna untuk wanita, yang takkan pernah habis seorang demi seorang. Kalau dapat lelaki yang setia, wanita itulah wanita paling bahagia. Kalau dapat wanita yang setia, lelaki itulah yang berkorban segala untuk cinta hatinya pada wanita dia.

10-Ikhlas ku tulis disini untuk wanita-wanita yang mewarnai hidup aku-seorang lelaki yang bermain gitar di rumah sunyi.

KAWAN

Blog-blog saya yang lain

1SEKOLAH 1MALAYSIA

EMASA