Monday, November 16, 2009

Sambungan

Masuk ke sekolah rendah darjah 1.....aku tak reti lagi membaca.Sampailah satu malam tu,Mak aku paksa aku belajar membaca.Memang betul-betul paksa,sampai aku rasa Mak aku tu bukan Mak aku.Dimarahnya aku,dipaksanya aku kenal huruf on the spot!!!Dan hafal.

Esok pagi pergi sekolah aku dah terer membaca.

Sumpah Demi Allah benda ni jadi pada aku.Kuasa paksaan ni membentuk pemikiran aku sekarang.Aku tak mahu ikut apa orang lain buat,aku buat ikut cara aku.Tapi realiti kehidupan ni sadis.HOIIIIII!!!!!!!!

Masuk darjah 2....aku dah kenal dunia.Minat pada seorang gadis kecil comel molek berambut pendek.Tapi tu cerita lain.Aku masih dalam kelas hijau aka paling hujung sekali darjah kecerdasannya.Tapi jujur aku cakap aku gembira dengan kawan-kawan aku ni.Mereka memang betul-betul jujur.Sejujur-jujurnya.Even aku kat universiti pun suasana macam tu dah tak terasa,sangat.Tapi inikan hidup ye tak?

Masuk darjah 3,okey.Best.Kelas hijau lagi.Terima kasih kat Cikgu Norlindawati.Terima kasih cikgu.

Darjah 4,aku dan beberapa orang lagi dari kelas hijau naik kekelas Merah!!!!!Kelas paling pandai dan paling hipokrit suasananya.Fu+++++ck.Tapi kat sinilah aku dengan beberapa kawan aku berkolaborasi melukis komik.Entrepreneur.Manalah seorang member aku ni Faizal bin Salleh.Muka macam orang Eropah pekat.Akak dia cun wooooooo...

Darjah 5,kelas Merah,pencapaian penggal aku mesti dihujung-hujung.Memang bosan gila.Nasiblah segala kebosanan aku salurkan pada minat aku-melukis,melukis,melukis,melukis

Darjah 6,hasil politik pihak sekolah,aku ditukarkan ke kelas second pandai-Biru.Kat sini aku nak ucapkan terima kasih pada seorang cikgu bangsa India,Cikgu Wasanta Prasad.Mother teacher figure.Dia tak habis-habis paksa aku belajar,dan dia kata terus terang pada aku yang dia yakin aku akan dapat 5A dalam UPSR...Betul aku dapat 5A.Terima kasih cikgu.Cikgu-cikgu lain pun okay,tapi aku tak suka Cikgu-cikgu yang mengajar di kelas 6merah....bias.......tapi menumpang kejayaan pulak bila aku dapat 5A?F+++++uc++++kkkk.Hahahahaha.Rekod 40 orang dapat 5A waktu tu.2orang daripada kelas Biru...aku la tu salah seorang.

Masuk sekolah menengah.Sesi petang.Boring...tapi kawan-kawan aku dari sekolah rendah ada lagi,satu kelas.Oklah.

Seorang gadis manis berkulit putih.....Kenangan,kenangan,kenangan

Saturday, November 7, 2009

Cerita ngeri?

Syahadan sebuah hikayat diturun ke alam manusia tiada kelas alam dewa dewi untuk dijadikan panduan dan teladan,sejauh timur dan barat terdepang tangan takkan sampai;

Memasuki ku kesebuah sekolah teknikaliti darjah atas 4 di berhampiran letakknya pada Bandar Penggaram.Seindah mata melihat kehijaun mengepung pondok mengaji ku sekeliliing.Plantasi sawit menjadi pandangan biasa,sebelah sekolah tersituasi maktab perguruan.

Seusai hal-hal bureaucracy mendaftarkan diri dan mengurus kehilangan wang-wang ke telapak tangan kakitangan awam barisan kebangsaan,sayugia aku memasuki ruang dormitory Berseri Enam.Disini aku bertapa 2 tahun menanti siapnya sijil pelajaran Malaysia.

Hidup disini seronok cuma bila dikatakan seronok.Menjadi bosan kerana ada saja calon ahli neraka dimana-mana.Bagaimanapun sukacitianya disini ku merakamkan trillion jutaan terima kasih kepada semua.Dahsyatnya dunia bila ibu bapa tiada disisi.

Ku menjalani hidup disana dengan tabah menanti waktu pulang kerumah.

Di mana ku tercampak,disitu ku melepak

Awat la

TRASH METAL DUST BIN

YEAH!!(ala-ala Hetfield)

XXX XXX XXX XXX EXAM

GILA LAAA

ANDAI AKU TENGGELAM DALAM KEGAGALAN

HEHE

GOOD LUCK FOR ME AND FOR YOU ALL

LIKE HEAVEN AND HELL

WTH?

VALUE MANAGEMENT

DWIBAHASA

AKU TAK HANDAL SANGAT BAHASA INGGERIS..BAND 4 JE MUET DULU
SEKARANG DIKERAH

AISEH

KATA BAHASA MELAYU BAHASA KEBANGSAAN?

KE BAHASA 1MALAYSIA?

KE APA?

TAK RETI BAHASA BETUL

Thursday, November 5, 2009

Uhukk....

Aku ginilah....Sedak
Siapa dok menyebut nama aku ni?
Ermmm

Barrack Obama boleh blah

Gila hati

Satu bahagian cinta pada Allah
Satu bahagian cinta pada Rasul
Satu bahagian cinta untuk Emak
Satu bahagian cinta untuk Ayah
Satu bahagian cinta untuk saudara Islam yang berakal(saja)
Satu bahagian cinta untuk gitar
Satu bahagian cinta untuk duit

Siapa nak jadi perempuan aku?Angkat tangan!!!!!
Sikit je lah cinta yang tinggal untuk kamu

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA.......

STATUS HIATUS

Dia nak exam Jumaat,esok.
Aku Selasa,minggu ke depan.

Tak berani sangat nak call dia kerap kali

Tapi apa status kami?

Gentayangan

Belati bertatah gading gempita menuju kehancuran
Haha...........................

TILL DEATH DO US A PART

Gua dok layan koleksi lagu instrumental jiwa
Even gua trash metalhead
Gua suka apa lagu-lagu ni
Tak kira konsep genre pemuzik artis mana
Semuanya berakhir dengan muzik

Tiba-tiba keluar lagu Santapan Terakhir Raja Bersiong
AHAHAHAHAHAHAHA

Mana gitar aku eh?(cari sat)

Tuesday, November 3, 2009

GURAUAN MAUT

hananbalqis_85: odd
oddmetalia: Ye
hananbalqis_85: su ada bgtau x tentg soaln selain dari vm?
oddmetalia: sy emel kat Akak dah
hananbalqis_85: yang panjang bg tu
oddmetalia: yep
hananbalqis_85: tu memg dah tahu awai2 dah
hananbalqis_85: tapo y 554 dr.wira saja ka?
oddmetalia: jadi tu je la
oddmetalia: 554 DR WIRA DENGAN DR ABDEL NASIR OMRAN
hananbalqis_85: y dr.hanizun xda?hehe
oddmetalia: la Dr Hanizun di KL kot
oddmetalia: semalam anak menakan dia habaq-PANJANG
hananbalqis_85: dr.ilias?
oddmetalia: lagi la harammmmmm
oddmetalia: akak bawah dia kan?
hananbalqis_85: hehe
oddmetalia: ekjas la
oddmetalia: dia ok je
hananbalqis_85: dia meme mcm tu
oddmetalia: tapi sem ni dia period sikit

AKU RAJA BUKIT

HAHAHAHAHAHA
KERACUT?
BUKIT JAMBUL?
EVEREST?
GUNUNG PULAI?
KOTA TINGGI,GENTING HIGHLAND JE AKU LARAT
DENGAN KAKI.
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA
YANG LAIN AKU PANCIT.

DITAJA OLEH RESTORAN KHALEL

PROLETARIAT

Aku tak da hal

40 TAHUN DULU

Bandar Pontian,terletak dihujung negeri Johor,menghadap Pulau Pisang.Bandar yang senyap.Pada zaman-zaman 60 an tidak banyak kemajuan yang boleh dilihat bagi sebuah bandar yang yang jauh kepedalaman negeri Johor.

Keluarga kami menetap di Kampung Parit Kasim,tinggal di pondok kecil beratapkan daun kelapa yang diikat dan berlantaikan tanah bagi kawasan rumah bawah dan buluh bagi rumah atas.Kawasan sekeliling hanyalah hutan dan sekangkang kera kawasan kebun getah.Cukuplah untuk makan pakai ala kadar.

Tibalah masa,selepas solat subuh,untuk Datuk dan arwah Nenek pergi menoreh.Keluarga kami waktu tu cuma ada Mak Long,Pak Ngah,Mak Uda,arwah Mak Lang,dan Mak Andak.Semuanya kecil-kecil lagi.Cuma tanggungjawab masing-masing dah difahami oleh anak-anak.Datuk dan arwah Nenek pun pergilah menoreh.Biasanya Mak Long akan bangun untuk memasak sarapan selepas keberangkatan Datuk dan arwah Nenek.Adik-adik yang lain masih tidur di tengah ruang rumah.Tiada bilik kecuali kelambu yang memisahkan ruangan tidur Datuk dan arwah Nenek.

TUK..TUK..TUK.
TUK..TUK!TUK!!
TUK!!TUK!!TUK!!!!!!
TUK!!!TUK!!!!!TUK!!!!

Entah gerangan siapa pula yang mengetuk pintu...

Mak Andak kehairanan."Sapa pulak ni?Mak Abak baru turun menoreh,takkan dah balik?"

"KREOOKKK"!!!
Pintu terbuka sendiri...Kelihatan tangan seseorang separuh kelihatan dibelakang daun pintu.

"......Kamal....kamal(nama Mak Andak diseru)"seru satu suara sambil tangan melambai-lambai.Lembut.Bergetar-getar.

"...Nak,mari sini kejap.Kamal.."sambung suara tersebut yang persis kedengaran suara Arwah Nenek.Tapi...

"Ya Allah,ni bukan Mak Abak!!!!"getus dalam hati Mak Andak.

Tersangat seram dirasakan waktu tu oleh Mak Andak.Tarik selimut dan menggigil.Kaku seluruh badan.Beberapa minit kemudian terus senyap.Mak Andak terlelap terus.

"Kamal,Kamal,dik bangun Dik.Kenapa kau buka pintu tak bertutup tu?"getus suatu suara tiba2.Mak Long rupanya yang baru naik kerumah selepas mandi.

Apakah Mak Andak cuma bermimpi?Misteri ini masih tertanya-tanya sehinggalah ke hari ini.Lebih 40 tahun telah berlalu.

CERITA LAMA

Semasa aku kecil-kecil dulu antara tahun 1996 hingga 2000,setiap kali cuti sekolah kami akan dihantar pulang ke kampung.Pastinya suasana waktu itu sangat meriah,ditambah lagi sepupu-sepupu aku dari Segamat juga pulang bercuti.Bermacam aktiviti dilakukan setiap masa.Yang paling menyeronokkan kami akan mengelilingi ibu saudara kami yang sedang sibuk menyediakan hidangan tengahari,beliau kami panggil Mak Long Tik.

Keadaan Mak long Tik sekarang(2009) sedikit uzur.Namun pada waktu itu,beliau masih kuat lagi menyiapkan keperluan di kampong.Suatu hari seperti biasa,kami mengelilingi Mak Long Tik.Walau sibuk memasak,namun beliau tetap seronok melayan kami.Kebiasaannya kami akan didengarkan cerita-cerita lama keluarga kami.Paling digemari ialah kisah-kisah hantu.

Mak Long Tik bercerita, pengalaman abang iparnya (kita panggil Abang Sudin) yang mengalami pelbagai perkara misteri.

Ceritanya begini;

Pada suatu malam Abang Sudin baru pulang dari pekerjaannya.Beliau melalui satu kawasan yang gelap dan sunyi berseorangan.Zaman itu masih dalam tahun 50 an.Sedang berjalan-jalan itu,Abang Sudin ternampak seorang anak kecil menangis dibahu jalan,terusik dihatinya teringat anak-anaknya dirumah.Anak kecil itu persis anak-anak biasa saja.Lengkap batang tubuhnya.

Beliau berhenti dan menyapa anak kecil itu,bertanya kenapa menangis dan siapa ibu ayahnya.Namun anak kecil itu hanya memandang beliau dan tidak menjawab serta terus-terusan menangis.Berasa kasihan, Abang Sudin pun membawa pulang anak tersebut kerumah.Mereka berpapasan berjalan berpegangan tangan.

Tatkala menghampiri kawasan rumah beliau ,Abang Sudin beristighfar panjang.Anak kecil itu tiba-tiba saja ghaib.Beliau dapat merasakan geruh akan terjadi.

Sebaik memasuki rumah,dilihatnya semua anak-anaknya menangis diruang tengah rumah.Isterinya memangku anak sulungnya yang berbuih mulut.


Menjelang fajar,Abang Sudin kehilangan seorang anak.Memang sudah takdir,namun terasa kesal dihatinya kerana tidak berfikir panjang melayan ditengah jalan,entah anak manusia atau anak jin .

Sejak itu sesiapa yang ternampak kelibat anak kecil ditengah jalan dimalam buta,tidak akan sesekali lagi berani melayan.

Wallahualam.

DALAM RIMBA

Seorang ahli keluarga aku(dah meninggal 5 ke 6 tahun lepas) pernah bekerja mengikut konsesi balak.Kisah ini terjadi dalam tahun 70 an.

Beliau(kita panggil Tok Sieron)dan kawan-kawannya selalu lah memasuki hutan-hutan tebal diseluruh negeri Johor,siap dengan semua kelengkapan,yang pada waktu itu taklah begitu membangun sangat.Untuk memasuki kawasan hutan yang kaya dengan balak,semestinya jalan perhubungan(darat)boleh dikatakan tiada.Nak tak nak kena la rentas jalan sendiri.

Mereka akan menjalankan kerja ini selama berbulan-bulan,berpandukan peta yang disediakan oleh ketua mereka.Namun untuk tugas berat ini iaitu selain membuat jalan lori balak,mereka jugalah yang akan memantau kawasan balak yang dipajak itu.Jadi kalau jumpa yang molek,molek la jadinya.Kalau yang buruk,tak dapek den nak nolong....

Suatu malam,selepas makan,kesemua pekerja termasuk Tok Sieron ni akan masuk tidur awal.Dalam jam 9 lebih.Nak buat apa tidur lambat?zaman tu belum ada celcom broadband lagi.Kawasan mereka berkhemah ini sudah memasuki suku perjalanan dari panduan peta yang dibawa.Esok mereka bercadang membuat kerja yang lebih banyak lagi termasuk menanda pokok balak yang akan ditebang kelak.Jadi tidurlah mereka semua dalam pondok beratap daun pokok hutan.Jangan lupa buat unggun api,buat halau nyamuk dan mawas......

Tup-tup,sedang mereka cuba melelapkan mata,terdengar bunyi yang pelik.Mereka semua lelaki,tetapi bunyi yang terhasil itu seperti suara orang perempuan.Sayu,sedih,mengilai dan mendengus.Maka semua mereka saling merapatkan diri masing-masing.Sekeras-keras mereka,tahu juga takut.Suara pelik itu terus-terusan berbunyi sepanjang malam.Namun mata mengantuk tetap dilayan.....

Keesokkannya,bangun saja daripada tidur,mereka dapati kawasan sekeliling telah menjadi terang benderang.Pokok-pokok kecil sehingga sebesar pokok 2 pemeluk telah tumbang.Mereka mahu tak mahu tetap juga meneruskan kerja mereka,atau gaji tak dapat dan kena buang kerja.

Malamnya mereka berpakat tak mahu tidur selagi belum mengetahui apa sebenarnya yang menganggu mereka malam sebelumnya.Maka dibuat unggun api lebih besar,dan mereka tidur berkeliling.Malangnya tiada apa pun yang datang malam tersebut selain mimpi yang indah-indah......

Bangun esoknya,mereka dapati salah seorang daripada mereka telah hilang.Pada kali ini mereka mengalah dan terus membatalkan kerja-kerja mereka.Bukan kerana takut,tetapi kerana merasakan kehadiran mereka tidak dibenarkan dikawasan hutan rimba tersebut.Mereka terus pulang dan melaporkan kehilangan kawan mereka itu.

Setahun kemudian kawan mereka yang hilang itu muncul semula,tetapi dalam keadaan sudah tidak siuman.

JEMABALANG TAK EDUCATED

Suatu malam raya pada tahun 1993,kami sekeluarga berkumpul di rumah Atuk.Suasana tersangat meriah pada waktu itu berbanding zaman sekarang.Waktu itu suasana masih begitu meriah.Emak-emak saudara semua masih belia dan bertenaga,sedang sepupu-sepupu aku ramai yang belum kahwin lagi itu dan ada yang masih belajar lagi.Bagi kami generasi kedua dalam keluarga besar,raya bermakna dunia ini kami yang punya.

Kami berkumpul diruang tamu depan sambil emak-emak saudara sibuk menganyam ketupat,sepupu-sepupu tuaku sibuk berborak,dan kami yang masih kecil dipaksa tidur awal,entah macam mana timbul cerita-cerita seram.Khusyuk semua mendengar,daripada yang muda hingga yang ketua.Satu daripadaa cerita yang masih aku ingat ialah;

Arwah moyang kami,(kita panggil Tok Ayah) dulunya adalah keluarganya adalahyang paling kaya didaerah kami pada zaman 1800 dulu.Namun kerana kurangnya kesedaran menabung,apa yang diwarisi generasi kami adalah kenang-kenangan saja.

Tok Ayah pada zaman tuanya masih kuat berjalan.Dikatakan berilmu dunia juga sedikit sebanyak,antara ilmu diketahuinya ialah ilmu harimau.Pengamalnya akan kelihatan menggerunkan.Suara mereka akan kedengaran bertempik seperti kilat dilangit.Dan paling misteri pengamalnya tahu apa yang dibuat oleh ahli keluarganya walau jauh berada.

Ketika itu,emak-emak saudara masih kecil lagi.Berhingus.Selalulah mereka mendampingi Tok Ayah,mungkin waktu itu beliau sudah tidak lagi mengamalkan ilmu harimaunya.Kalau tidak jangan harap cucu-cicit nak dekat.

Suatu hari,Tok Ayah menyatakan mahu pergi ke Bandar Pontian berseorangan.Teringin makan sate katanya.Namun sedihnya itulah hari terakhir Tok Ayah dilihat bernafas.Beliau maut dilanggar kereta berhampiran jambatan kampung.Sudah ajal lah maksudnya kan?kaum keluarga kami redha saja.Nak-nak kawasan tersebut memang selalu kemalangan.

Namun tidak lama kemudian,seorang bomoh mendakwa punca kematian Tok Ayah dan kemalangan-kemalanagan lain ialah kerana rasukkan jembalang yang bergentayangan berhampiran jambatan kampung itu.Zaman itu hal tahyul masih kuat.Jadi tiada siapa yang mempertikaikan.

Maka penduduk kampung bersetuju meminta bomoh itu menghalau jembalang puaka tersebut.Mudah saja kerja bomoh itu,sediakan makanan berupa kambing putih disembelih,dan dikatakan jembalang tersebut telah dipindahkan jauh.Namun baru diketahui kemudian jembalang tersebut sekadar berpindah tempat tidak berapa jauh dari jambatan tersebut.

Depan sekolah rendah kampung je duduknya......pehhhhh

GUARD SEKOLAH TEKNIK

Aku dan kawan-kawan kebiasaannya lepas waktu prep,jarang pegi minum kat dewan makan.Kurang sikit la.Kami lebih gemar peergi kerumah seorang kakitangan sekolah yang berjual nasi goreng.Agak jauh juga la rumah kakitangan sekolah tu dengan hostel kami.Tapi lapar punya pasal,gerak la juga.

1 malam selepas makan nasi goreng dirumah kakitangan sekolah tu,kami mengambil keputusan jalan-jalan ambil angin dibawah bukit hostel kami.Kelihatan pondok Pak Guard masih terang.Kami pun singgah la berbual.

Pak Guard tersebut agak berumur dan alim.Berkaca mata dan berkopiah.Kami berbual macam-macam hal.Beliau menasihatkan kami agar belajar rajin-rajin dan pelbagai hal lagi.Entah macam mana terkeluar cerita seram.

Pak Guard tersebut mengatakan hal mistik begini sebagai biasa saja padanya.Dah lali.Beliau menceritakan,pada satu malam,beliau ternampak sepasang kaki tanpa tubuh badan berjalan menuruni tangga.Yang seramnya tangga tersebut betul-betul sebelah pondok jaga beliau berada itu.Namun didiamkannya saja.

Pada malam lain pula,beliau ternampak perempuan berpakaian merah berjalan-jalan didepan pondok jaga.Mahu saja ditegur kerana ingatkan ada pelajar yang fly(cabut keluar ke bandar Batu Pahat),namun difikirkan semula takkan pelajar perempuan berseorangan berani pula nak fly sorang-sorang dan sengaja tunjuk diri depan guard,dah tentu perempuan tersebut bukan manusia.

Kami melihat diatas pondok sebelah dalam,terselit duri landak.Beliau mengatakan itu kepunyaan guard pada sebelah siangnya(setiap guard ada shift masing-masing,sebulan jaga masa siang,sebulan jaga malam) bertujuan sebagai tangkal.Namun bagi pakcik guard tersebut,cukuplah ayat-ayat suci sebagai pendinding.

Kami kemudian bergegas naik ke dorm oleh kerana masa tidur sudah sampai.Entah apa pula yang dilihat pak guard tersebut malam tersebut dan seterusnya....

PONTIANAK DALAM TANDAS HOSPITAL

Seorang wanita melawat kawannya yang dimasukkan ke hosptal kerana demam panas.Oleh kerana mereka sama-sama merantau,maka kebajikan sesama mereka sangat dititikberatkan.Maklumlah sakit demam siapa nak ambil berat kalau bukan kawan-kawan yang paling dekat.

Wanita tersebut menemani kawannya itu pada 1 malam oleh kerana mendapat kelepasan kilang mereka bekerja.Sebaik saja kawannya yang sakit itu tertidur,wanita tersebut berhajat kecil.Tandas pula terletak dikawasan yang agak jauh dari wad tempat kawannya itu ditempatkan.

Wanita itu memberanikan diri juga pergi.Sampai ditandas,wanita itu melakukan apa yang dihajatkan.Entah macam mana terasa ada orang lain yang turut sama berada di dalam keadaan yang sunyi itu.

Cahaya agak malap didalam tandas.Hujan rintik-rintik menambahkan lagi kegusaran dalam hati.

Kedengaran pili air ditandas sebelah dibuka.Sedang tidak pula kedengaran derap tapak kasut memasuki tandas.Dibiarkan saja oleh kerana tidak mahu menakut-nakutkan diri sendiri.Selesai menunaikan hajat,pada waktu yang sama pili air disebelah ditutup.

Pintu tandas segera dibuka oleh kerana perasaan ingin tahu siapa sebenarnya yang turut berada bersama.Didapati pintu tandas sebelah serentak terbuka.

Tiada sesiapa dalam tandas tersebut.......Dan serentak terdengar hilai tawa yang garau bergema dalam tandas tersebut.

Oleh kerana ketakutan,wanita tersebut terus berlari kepejabat hospital.Sampai disana,jururawat bertugas seolah sudah memahami apa yang terjadi.Wanita itu ditenangkan.

Diterangkan dalam tandas tersebut pernah seorang perempuan bukan Melayu mati bersalin didalamnya,namun tidak disedari sesiapa.Entah kenapa boleh begitu.

Sejak itu dikatakan wujud pontianak dalam tandas tersebut,menyakat sesiapa sahaja yang memasuki tandas tersebut.Kawasan tandas itu sendiri perlu melalui kawasan wad yang sengaja dikosongkan,jadi jarang-jarang orang yang menggunakan tandas tersebut.

Setelah keadaan tenang,wanita tersebut dipimpin ke wad kawannya.Serik mahu ketandas berseorangan lagi.Dibawa kawan lain menemankan bersama.

Kejadian terjadi pada hujung tahun 70 an.Wanita yang diceritakan diatas adalah ibu penulis sendiri.

RUBBER TAPPER

Disini adalah pengalaman Mak Long Tik,ibu saudara penulis.Diceritakan semasa penulis masih bocah cilik lagi.Begini ceritanya:

Mak Long Tik bersama Atuk turun menoreh bagi membantu setelah kematian arwah Nenek.Setiap pagi mereka dua beranak akan bersama-sama menoreh dikebun getah yang pokoknya bersaiz lebih sepemeluk.Sepatutnya dilakukan penanaman semula,namun negara masih mundur waktu itu.Apa yang ada itulah seadanya.

Suatu pagi yang gelap gelita,Mak Long Tik terjaga dan terkejut kerana dilihat Atuk sudah turun menoreh dulu,tanpa mengejutkannya.Bergegaslah Mak Long Tik bersiap dengan pakaian menoreh.Dicapai pisau toreh,dan lampu minyak tanah yang dipakai dikepala.

Sesampai dikebun,oleh kerana gelap,Mak Long Tik dengan mudah melihat dari dalam kebun,satu pancaran api.Beliau menyangkakan Atuk lah itu yang sedang asyik menoreh.Maka Mak Long Tik pun mengambil baris pokok getah yang biasanaya bahagian diperuntukkan pada beliau untuk ditoreh.

Namun terdetik kehairanan dihati Mak Long Tik,kenapa Atuk tidak mengejutkannya sedangkan kebiasaannya mereka akan sama-sama menoreh oleh kerana Atuk tidak membenarkan Mak Long Tik menoreh seorang diri,risaukan keselamatannya.

Api yang dilihat dari kejauhan itu semakin menghampiri.Mak Long Tik tidak terasa apa-apa.Biasa saja.Semakin dekat,diikuti derap tapak kaki.

Pukk.Tiba-tiba tangannya ditarik,rupa-rupanya Atuk yang cuma berkain pelikat dan berbaju pagodaAtuk tergesa-gesa menarik tangan anaknya itu dan berlari-lari anak balik ke rumah.Mak Long yang kehairanan tidak membantah.

Sesampai didalam rumah,Mak Long dimarahi kerana pergi menoreh berseorangan.Sebenarnya Atuk tiada pada waktu Mak Long Tik terjaga kerana Atuk keluar membuang air.

Namun yang paling dikesali Atuk ialah kecuaian Mak Long Tik,rupa-rupanya api yang dilihat itu bukan Atuk.Jadi pastinya hantu yang meneman bersama.

Api yang kelihatan itu berwarna biru,sedang api minyak tanah yang dipakai berwarna kuning kemerahan.Barulah Mak Long Tik tersedar dan berasa seram.Mujurlah nasibnya begitu baik kerana cepat disedari oleh Atuk akan kecuaian anaknya itu.

Pagi itu Atuk seorang saja yang menyambung kerja-kerja menoreh.

JIN ISLAM

Atuk dianggap orang tua yang berilmu sedikit sebanyak dikampung penulis.Pengalamannya memang banyak.Namun Atuk tidak terlalu gemar berkongsi cerita.Kebanyakkan cerita mengenai Atuk hanya didapati daripada ibu saudara penulis.

Dulu rumah kayu milik Atuk dikampung dibina 2 bahagian,dapur dan serambi yang juga menempatkan 2 bilik.Salah satunya adalah bilik tidur Atuk.Dibilik tidur inilah ruang dalam rumah itu yang dikatakan paling keras.Penulis pada waktu itu tidak berani memasuki bilik tersebut kecuali ditemani.

Cerita yang mahu dikongsi ini berkenaan Atuk semasa menjadi orang pandai berubat,bukan bomoh ataupun dukun pawang.Cuma sedikit kepandaian dalam mengubat orang pening kepala dan sakit gigi.Namun bukan kisah mengubat yang mahu dikongsi.

Pada suatu malam,Atuk terjaga.Dilihatnya dihujung katilnya satu lembaga besar berwarna hitam tinggi mencecah atap rumah.Lembaga itu adalah jin.

Atuk memberi salam.Lembaga itu menjawab dengan tenang.Atuk menyoalnya kenapa berada didalam biliknya dan apa namanya.

Lembaga tersebut menerangkan beliau suka untuk berkhadam dengan Atuk.Dan namanya Haji Mustafa oleh kerana sudah pergi menunaikan haji.

Namun Atuk menolak pelawaan berkhadam itu kerana tahu sangat perangai jin yang sebaik-baik jin adalah sejahat-jahat manusia.Namun Atuk tidak menolak ukhuwah sesama seagama.Mungkin kerana itulah sejak itu bilik tidur Atuk menjadi terlalu angker dan pernah cucu sulung keluarga kami sawan sebaik tidur dibilik Atuk.Namun tidak bermakna Atuk berkhadam dengan jin.

Namun pada suatu hari,Haji Mustafa bertemu dengan Atuk dan menyatakan niatnya menetap di Mekah.Atuk tidak membantah dan juga tidak mengiyakan.Semenjak itu jin bernama Haji Mustafa tersebut tidak muncul-muncul lagi sehingga lah rumah kayu Atuk berganti batu semuanya.

Kejadian angker sudah tiada lagi sekarang,cuma kisah-kisah lama saja yang diingati.

DI USM-HANTU MENANGIS

Aku mempunyai kegemaran bermain gitar elektrik.Berbekalkan gitar Les Paul copy dan R-fier mode daripada mini amplifier MCUBE, aku akan bermain bermula jam 12 malam pada setiap hari.Tabiat ini dimulakan semasa aku mula-mula belajar di USM.Waktu itu aku menginap di Desa Bakti H17.

Kawan-kawan aku didesa sebelah yang berjarak lebih kurang 200 meter dapat mendengar permainan gitarku.Bayangkanlah betapa kuatnya bunyi yang terhasil.Muzik yang dimainkan adalah lagu-lagu Metallica ataupun apa-apa saja yang terlintas dikepala ku.Kadang-kadang kawan-kawan pun turut tumpang sekaki.

Mungkin ini lah yang menjadi punca aku diganggu pada suatu malam selepas pulang daripada bercuti raya seminggu.

Aku pulang awal pada hari raya ke 3.Blok H17 dan H16 disebelah masih kosong.Senang cerita USM waktu itu masih lengang daripada orang.Cuma pelajar dari Malaysia timur saja yang ada.

Malam itu,aku sedang membaca komik Shin Chan.Melayan kebosanan kerana kawan-kawanku hanya akan pulang dalam 3 atau 4 hari lagi.Jam menghampiri 2 pagi.

Sedang seronok aku membaca,tiba-tiba kedengaran suara teresak-esak.Demi Allah,memang suara perempuan menangis yang aku dengar.Aku pada mulanya tidak mempedulikan.Namun wujud perasaan mahu turun melihat apakah yang menangis itu.

Bilik aku ditingkat 2 mengadap kawasan yang sedikit berhutan.Dibelakang bilikku,betul-betul mengadap tingkap,terdapat sebatang pokok sebesar 2 pemeluk.Ramai mengatakan pokok itu menjadi tempat makhluk halus menghuni.

Hampir saja aku turun kebawah,namun keseraman melanda diri.Suara teresak-esak itu semakin galak.Aku menutup tingkap dan menyelak langsir.Dengan lampu masih terbuka,aku terus tidur.

Apabila kawan-kawanku pulang,aku menceritakan hal tersebut.Salah seorang kawan mengatakan mungkin hantu tersebut marah kerana aku selalu memekak dengan bermain gitar elektrik malam-malam.Hantu tersebut nak menakut-nakutkan aku ,katanya.

Sejak itu,aku membeli amplifier gitar yang lebih besar kuasanya.Dan bermain gitar dengan full volume setiap malam.Aku bayar sewa bilik,suka hati aku lah nak buat apa.Sejak itu aku tak diganggu lagi.

Hehe.

HANTU SAGA

Ini berdasarkan cerita seorang kawan aku.

Suatu malam,beliau dan kawan-kawannya berkereta pulang melalui lebuh raya berhampiran Muar Melaka.Mereka menghadiri kenduri seorang kawan politeknik mereka pada siang harinya.

Waktu mencecah jam 3 pagi.Lebuh raya pada waktu itu jarang-jarang dilalui.Cuma kadang-kadang bas ekspres yang dipandu laju saja kelihatan berdesup-desup dimalam yang gelap.

Oleh kerana kebosanan didalam kereta,maka salah seorang daripada mereka pun mulalah berbual pelbagai perkara berkaitan hal-hal lelaki(parental advisory explicit content).Maka suasana yang sedikit senyap mulanya dipenuhi gelak tawa beramai-ramai.Semakin lama semakin galak mereka bertuka-tukar cerita.

Keadaan yang gamat tiba-tiba menjadi sunyi oleh kerana kemunculan sebuah kereta proton saga model lama disebelah lane kanan mereka.

Perasaan seram kemudian mengisi tempat.Apabila dilihat tiada pemandu yang memandu saga tersebut.Tiada cahaya lampu jalan.Namun bulan yang terang melimpahi didalam kereta saga tersebut,tiada sesiapa samada di seat driver atau penumpang belakang.

Memang sah.Ini kereta saga berhantu.Mereka terus memecut selaju mungkin.Habis pedal minyak mencecah lantai.

Sebaik saja memecut kereta,mereka dapat melihat melalui cermin pandang belakang,kereta saga tersebut mengelip-ngelipkan lampu tinggi sebelum terus hilang.

Menurut mereka keadaan proton saga tersebut sangat buruk.Hood depan penuh berkarat.Cermin kereta semua pecah-pecah.Badan saga tersebut remuk teruk.Bahagian seat pemandu terbelah dua,mungkin kerana rempuhan kenderaan berat.Keseluruhan badan kereta tersebut hampir diselaputi lumut hijau.

Dan paling menyeramkan ia memang wujud...

Mujurlah mereka selamat sampai kerumah.Namun kesemuanya demam 3 hari berturut-turut.

CIKGU SALIM

Aku ringkaskan je ceritanya

Cikgu Salim seorang guru yang dedikasi.Namun beliau terkenal sebagai bermulut celupar tak ingat.Pendek kata dia seorang sajalah paling berani dalam dunia.

Suatu hari beliau mengeteh dengan kawan-kawannya.Seorang kawan beliau mengatakan sekian-sekian pada waktu sekian di tempat sekian ada hantu.

Cikgu Salim dengan bongkaknya tergelak-gelak tanda tidak percaya.Oleh kerana tersinggung kawan beliau pun mengatakan jumpalah Cikgu Salim dengan hantu tesebut.Cikgu Salim dengan riak mengatakan OK TAKDA HAL.DIA DATANG AKU TERAJANG MUKA DIA.

Dalam perjalanan pulang,Cikgu Salim sengaja mengambil jalan yang sunyi.Tujuannya sengaja nak tunjuk tiada hantu di dalam dunia ini.

Sedang asyik memandu,bumbung keretanya diketuk sesuatu.....

Esoknya Cikgu Salim menghuni hospital,patah kaki.

Mengikut cerita beliau,apa yang dilihatnya adalah seekor hantu bermuka ngeri berwarna hitam bermata merah bersiung telah menjenggolkan muka dari atas bumbung keretanya dan menunjukkan muka bengis.

Beliau terus panik sehingga terbabas ke dalam parit besar.

Tamat.Pergi makan kejap....

POLIS HUTAN

Tok Eh banyak pengalaman orangnya.Beliau dulunya bertugas sebagai polis hutan.

Suatu masa.beliau dan 2 orang kawannya memasuki hutan atas sebab tugas.Mereka berjalan jauh ke dalam sambil menebas-nebas pokok-pokok kecil buat tanda jalan.Langit mendung gelap tanda akan hujan bila-bila.

Maka turunlah hujan kucing dan anjing.Mereka berebut-rebut mencari tempat teduh.Kelihatan satu batang balak yang besar didepan.Mampu memuatkan 3 orang sekaligus.Maka bayangkan betapa besarnya.Batang balak tersebut penuh dengan tumbuhan dan pokok-pokok kecil.Lurus sepanjang hampir 60 kaki gamaknya.

Tok Eh mencacakkan parangnya di atas lelangit mulut batang balak tersebut.Sambil menunggu hujan teduh,beliau berbual dengan kawan-kawannya.Terdapat seakan kayu-kayu tajam mengelilingi mulut batang balak tersebut.

Dirasakan ada cecair menitik-nitik dari atas mulut balak mengenai seluarnya.Keadaan agak gelap kerana hujan turun dengan sangat lebat.Cecair tesebut agak pekat berbanding air hujan dan berbau hanyir.Timbul hairan padanya.

Dirasakan batang balak tersebut bergegar.Mula-mula perlahan.Kemudian makin menjadi-jadi.Mereka bertiga terus meluru keluar.

Dilihat dengan mata sendiri,batang balak tersebut bergerak-gerak.Umpama gerakkan seekor ular.

Dengan semangat yang hampir hilang,mereka bertempiaran lari.Setelah keluar dari hutan,teringat beliau pada cecair yang menitik diseluarnya sebelum ini.Berwarna merah darah cecair itu membasahi sebelah kanan seluar beliau.

Esoknya terdapat laporan kawasan hutan yang mereka masuki semalam menjadi terang benderang seumpama padang bola.Pokok-pokok tumbang berselerakan.Dan terdapat jalur besar 6 pemeluk berbekas sepanjang tanah menuju ke sungai besar 9 batu dari tempat tersebut.

Tok Eh mengatakan mereka sebenarnya tumpang berteduh dalam mulut seekor ular raksaksa yang sedang bertapa.Mujurlah mereka tidak dibaham tidak bersisa.

MENANTI ESOK

Maman baru pulang setelah 9 tahun merantau di Kota Tinggi.

Memanglah dekat saja sebenarnya tempat asalnya dengan tempat bekerjanya,dalam negeri Johor juga.Namun kerana terlalu sibuk terkejarkan wang,semua dilupakan.

Kepulangannya disambut dengan tanda tanya.Maklumlah terlalu lama Maman tidak pulang.Keadaan rumah keluarganya juga sudah terlalu usang semenjak kematian Arwah Mak Dah,ibu tiri Maman 5 tahun sebelumnya,dan adik kandung Maman yang terencat,Sutan meninggal 3 tahun kemudian.

Suatu petang yang tenang,Maman berjalan-jalan keliling kampung.Penduduk kampung dengan adat orang kampung tidaklah lokek menyapanya walaupun sedikit kesal kerana sejak Maman keluar dari kampung,tidak dipedulikan langsung ahli keluarganya disini.

Sedang berjalan-jalan,Maman terasa diekori.Bila ditoleh kebelakang dan tercari-cari siapa yang mengekorinya langsung tak kedapatan sesiapa pun.

Maman sampai kerumah selepas maghrib.Seusai mandi,beliau menanak nasi.Sambil itu digorengnya telur.Maman dapati nasi belum masak-masak lagi,maka Maman pun menonton TV.Leka sebentar.

Terasa pedih perut kelaparan,Maman ke dapur.Didapati telur gorengnya hilang dan nasi ditanak habis tidak bersisa.

Maman mula terasa seram dan pelik.Dia yakin tidak ada sesiapa pun yang akan memasuki rumahnya itu tanpa dapat dikesannya.Rumah kayu.Berjalan sedikit bergegar terasa orang dihujung.

Dibiarkan saja.Maman terus masuk tidur.Maman bermimpi.

Sutan mendatanginya dengan wajah masam.Diikuti Mak Dah.Kedua-duanya seperti marah padanya.Kemudian mereka menunjukkan reaksi cemas.Maman terjaga,tidak difahami apa makna mimpinya.

Malam esok,Maman terasa rumah pusakanya itu seperti ada kenduri lagaknya.Tak terasa bising,tetapi susup sasap seperti ada beratus-ratus orang dalam rumahnya.

Malam itu Maman bermimpi,terdapat beberapa lembaga hitam yang memandangnya dengan perasaan marah.Merah mata masing-masing melihatnya.Nekad,Maman terus berlari tidur di surau.

Esoknya ditemani Bilal,rumah Maman dijengah.Bilal menasihati Maman menjaga solat dan membaca Quran,seeloknya surah Al Baqarah diamalkan selalu.

Seminggu kemudian Maman menjual tanah rumah pusakanya itu.Alasannya tidak tertahan diganggu setiap masa.Katanya rumah itu dihuni beratus-ratus makhluk halus.Maman pulang semula ke Kota Tinggi dan tidak pulang-pulang lagi.

Walau tanah pusaka tersebut telah bertukar tangan,rumah pusaka tersebut tidak dapat dirobohkan.

Kata orang pandai ada saka dalam ruamh tersebut yang menanti orang tertentu untuk menjadi tuannya.Menanti dan terus menanti.Esok berganti esok.

JALAN KUKUP

Ni cerita kawan sekampung aku.

Hobi ramai budak muda di Kampung Rimba Terjun selain membuang masa di bandar, memodifikikasi motor, merempit, menghormati orang tua, mengurat gadis, bermain gitar ,mengawal kampung dan lain-lain ialah memancing. Hampir keseluruhannya adalah pemancing tegar.Cakap saja dimana ada air dan ikan,asal ada batang mancing dan umpan.....jadi aja.

Suatu malam Yan Kambing, Badang ,Pa an,dan beberapa orang lagi turun memancing di Kukup.Sewaktu memancing keadaan biasa-biasa aja.Selain membuang masa dan meracuni paru-paru dengan rokok, mereka berbual hal-hal berkaitan ekonomi masing-masing.

Kebosanan oleh kerana hasil pancingan biasa-biasa aja,mereka bersiap untuk pulang.Kesemuanya menumpang kereta Badang.Maka bergeraklah mereka pulang.

Ditengah perjalanan,sesuai dengan title budak kampung,mereka beraksi kegembiraan.Menjerit-jerit pada kenderaan yang berselisih dengan mereka dengan tujuan menggembirakan hati.Namun oleh kerana telah awal pagi jarang-jarang ada kenderaan melalui jalan Kukup.

Kelihatan kuil Hindu didepan.Kereta dipandu semakin menghampiri pintu gerbang kuil tersebut oleh kerana kedudukannya yang berada di tepi jalan.Seorang wanita melambaikan tangan ditepi jalan betul-betul didepan gerbang kuil.

Yan Kambing sesuai dengan sifat rianya(retard) menjerit 'HOIIII!!!!' pada wanita tersebut sambil ketawa terbahak-bahak.Semua yang berada didalam kereta tergelak sama.

20 meter kemudian,didapati ada lagi orang yang melambai tangan dibahu jalan.Wanita yang sama didepan kuil Hindu....

Masing-masing mula terasa seram.Badang memecut keretanya ketahap maksima.

20 meter lagi didepan,wanita tersebut muncul lagi.
20 meter lagi,tetap wanita yang sama...
20 meter lagi,pun wanita yang sama muncul
20 meter seterusnya juga sama

Keadaan berulang-ulang sehinggalah wanita tersebut hilang sendiri.Sambil tersenyum.

GUNUNG PULAI

Abdul seorang yang tersangat menyayangi anak-anaknya.Pekerjaannya sebagai seorang pemasang menara telekomunikasi menuntutnya berjauhan dengan keluarganya.Namun peluang yang ada untuk bermesra dengan keluarga akan digunakan sepenuhnya.Walaupun jarang-jarang dapat lama untuk bermesra dengan anak-anak.

Pada suatu masa Abdul ditugaskan memasang menara di Gunung Pulai,tugasan ini mungkin memakan masa berminggu-minggu memandangkan beliau dan pasukannya perlu memasang menara dibeberapa tempat disekitar gunung.Pada mulanya keluarga Abdul terasa berat melepaskannya pergi entah kenapa,namun kerana tanggungjawab Abdul terpaksa juga meninggalkan keluarganya namun berjanji sehabis saja kerjanya,beliau akan mengambil cuti beberapa hari.

3 hari kemudian pada waktu malam Abdul tiba-tiba pulang kerumahnya.Anak-anaknya tersangat gembira melihat kepulangan ayah mereka yang lebih awal daripada biasanya.Abdul melayan anak-anaknya dengan penuh kasih sayang dan mesra.Cuma kali ini layanan Abdul menjadi terlalu istimewa.Anak-anaknya dimanjakan sepuas-puasnya pada malam tersebut dan tidak dibenarkan tidur oleh Abdul walau ditegah isterinya yang mahu Abdul berehat.

Hampir menjelang Subuh Abdul mengatakan beliau terpaksa pergi,alasannya mahu pulang bekerja.Isterinya tidak dapat berkata apa-apa,kaku lidahnya.Sebelum pergi Abdul memberi gula-gula pada anak-anaknya,dan meminta mereka memakan gula-gula itu didepannya.Setelah itu baru Abdul bergerak pergi.

Jam 7 pagi esoknya,rumah keluarga Abdul didatangi wakil syarikatnya.Mereka dengan sedihnya memaklumkan yang Abdul lemas di air terjun Gunung Pulai pada hari pertama mereka sampai.Mayatnya dijumpai pada waktu Subuh hari tersebut,tepat pada waktu Abdul bergerak meninggalkan keluarganya tadi.

Al Fatihah

KOLAM TINGGAL

Dulu di Lot XYZ terdapat organisasi perniagaan persendirian yang menguruskan sebuah kolam renang awam berbayar yang menjadi tumpuan ramai orang.Namun oleh kerana masalah pengurusan,tempat tersebut ditutup.Dengan notis.

Tiada pula entiti bisnes lain yang berminat mengambil alih tidaklah diketahui.

Setelah 6 tahun,kolam tersebut yang bersaiz olimpik mula menjadi tempat jin bertendang.

Dengan pembinaan bandar baru dan peralihan ke pusat perniagaan dibandar baru,kawasan Lot XYZ mula kurang dikunjungi orang.Pihak berkuasa tempatan mula mengurangkan liabiliti cukai di kawasan Lot XYZ dan sekitarnya,maksudnya tiada lagi penyelenggaraan kerap.Lot XYZ menjadi kawasan hampir mati daripada aktiviti orang.

Namun anehnya,terdapat dakwaan daripada orang-orang luar kawasan kolam itu masih beroperasi.Malah dikatakan perkhidmatan yang ditawarkan bertaraf 5 bintang.

Orang-orang tempatan mula berasa hairan kerana setiap masa ada saja orang luar bertanya arah ke kawasan kolam renang tersebut.Bila diterangkan kawasan Lot XYZ telah menjadi tempat gelandangan dan lama telah terbiar,barulah pihak yang mencari terasa pelik dan seram.

Mengikut cerita orang yang pernah menggunakan kemudahan kolam renang tersebut,terdapat ramai orang berbangsa Cina yang mandi dalam kolam tersebut dan sebilangan orang berkulit gelap.Malahan terdapat pelayan-pelayan ekslusif melayani pengunjung.Anehnya semua tidak banyak bercakap.

Ada juga orang luar yang pernah mandi dikolam tersebut tidak percaya bahawa kolam tersebut telah ditinggalkan.Bila dijengah semula memang kolam tersebut telah lama ditinggalkan dengan air berwarna hijau memnuhi kolam sedang dakwa mereka waktu mandi kolam tersebut berair jernih dengan dasar biru.

Oleh kerana pelbagai cerita mula kedengaran,Lot XYZ telah ditutup terus.Dengarnya kawasan tersebut akan dirobohkan dan akan dibangunkan menjadi tempat medan selera.

Entahlah.

AH LIANG

Ah Liang seorang peniaga kelapa.Beliau banyak menghantar bekalan kelapanya ke Singapura menggunakan lori.

Kebiasaannya beliau akan akan bertolak pada jam 4 pagi,dan jika atas sebab tertentu beliau akan bergerak pada jam 3 pagi atau lebih awal lagi.

Pada suatu malam,beliau bersiap untuk meneruskan rutian bisnesnya.Waktu itu umat Islam masih menyambut Hari Raya,maka banyaklah yang pulang kekampung.Jiran Ah Liang juga telah hampir beberapa hari pulang kekampung.Kebiasaannya pekerjaAh Liang akan menemani beliau,namun oleh kerana masih dalam suasana beraya,maka Ah Liang bersetuju membenarkan pekerjanya bercuti seminggu.

Sedang beliau membuka pintu pagar rumahnya,Ah Liang ternampak kelibat seseorang digaraj rumah jirannya.Ah Liang pelik kerana setahunya jirannya sekeluarga masih belum pulang.Ah Liang membatukan diri dan terus memerhatikan sosok tersebut.

Dilihatnya orang misteri itu terbongkok-bongkok bagai mencari sesuatu.Difikirkan semula mungkin jirannya memang telah pulang kerumah tanpa disedarinya.Ah Liang cuba berfikiran positif seadanya.

Maka disapanya manusia yang disangka jirannya itu.'Kak,apa bikin?'.

Senyap tidak berjawab.Namun sosok tersebut cuma menoleh kearah Ah Liang.

Hari itu Ah Liang membatalkan trip bisnesnya ke Singapura.Beliau demam.

Bila ditanya selang beberapa hari setelah jirannya itu pulang,Ah Liang mengatakan manusia misteri itu bermuka tersangat hodoh.Dan menunjukkan muka bengis sebelum terbang keatas kabel tiang elektrik.

Ah Liang adalah jiran penulis.

SETAN DAN LANGSUIR

Zaki selalu saja menimbulkan kemarahan ramai orang.Bukan setakat teman sebayanya saja,malah melarat hingga ke orang-orang tua sekali turut berasa marah dengan kelakuannya.Sikapnya yang perengus dan bermulut lancang menyebabkan beliau dicop 'setan' dikalangan orang kampung.

Suatu masa,balik dari sekolah.Zaki tidak terus pulang kerumah neneknya,tapi menghala ke kawasan kebun getah.Dia suka berehat-rehat dibawah serumpun buluh ditengah kebun getah tersebut.Padahal waktu selepas pulang kesekolah adalah waktu beliau pegi mengaji Quran.Mungkin ditakdirkan untuk menjadi pengajaran padanya.

Pagi esok orang-orang kampung keluar beramai-rami mencari Zaki.Walaupun digelar 'setan', tapi orang kampung tidak berkira sangat mengenangkan nenek Zaki yang berdedai-dedai air mata kesedihan kerana ketidak pulangan cucunya semalaman.Usaha mencari diteruskan sehingga jauh ke dalam hutan kampung.

Setelah puas mencari dan gagal tiada jawapan.Tok Imam meminta para penduduk melakukan solat hajat dan membca Yassin 7 Mubin.Malam itu Zaki ditemui.Diatas pokok ara besar.Tak sedarkan diri.

Setelah dibawa turun dan dipulihkan semangat,Zaki menyatakan sewaktu tidur dibawah rumpun buluh,datang seorang nenek tua.Zaki pada waktu itu hanya mengikut saja ajakan nenek tua tersebut.Menurutnya dia dibawa ke rumah nenek tersebut.Sebuah rumah Melayu lama yang tiang pancangnya sayup keatas dan mempunyai cuma tiga anak tangga.Namun sebaik memijak anak tangga tersebut,dia sudah pun memasuki rumah nenek tua tersebut.

Disitu,beliau dihidangkan pelbagai makanan yang enak-enak.Selain nenek tersebut,terdapat 7 anak dara yang jelita menghuni rumah tersebut.Semuanya baik-baik belaka.Setelah kekenyangan,timbul niat mahu pulang.Nenek tersebut bersama 7 anak dara jelita menghalangnya pulang.Zaki mula berasa marah dan mencarutkan nenek tersebut.Pada waktu itu terjadilah peristiwa paling menakutkan seumur hidupnya.Nenek dan 7 dara jelita tersebut bertukar rupa.Menjadi langsuir.Berkepala hampir botak dengan rambut kasar jarang-jarang mencecah lantai,siung sepanjang 13 inci,muka tengkorak dan berhidung seperti babi.Berpakaian putih kekuning-kuningan.

Zaki terus pengsan.

Sejak kejadian tersebut,dia mula berubah.Menjadi pendiam dan belajar agama.2 tahun kemudian beliau menyambung pengajian di Mekah.

Sekian.

PONTIANAK NIFAS

Ni cerita waktu aku budak-budak.Sering kali aku dan sepupu-sepupu aku dihidangkan dengan cerita seram keluarga kami.Begini ceritanya;

Mak Uda baru selesai beranak pada tengah malam di rumah keluarga penulis dikampung.Memandangkan waktu itu tiada lagi perkhidmatan kesihatan moden secara meluas,maka cara konvensional berbidan dilakukan.Syukurlah semuanya selamat.Atuk kemudian menemani bidan pulang.Maka tinggallah Nenek,Mak Long Tik,Mak Uda dan anaknya yang baru lahir serta adik beradik mereka yang masih kecil.

Maka kemudian Mak Long Tik mengutip kain-kain berdarah waktu bersalin tadi untuk dibasuh.Memandangkan gelap diluar,maka Mak Long Tik bercadang membasuh pada pagi nanti.Kain-kain berdarah tersebut diletak saja diatas lantai bilik air diluar rumah.Setelah memastikan keperluan Mak Uda selesai,Mak Long Tik pun masuk tidur.

Tidak berapa lama kemudian,seisi rumah terjaga oleh kerana anak Mak Uda yang baru dilahirkan menangis tiba-tiba.Raungannya seperti dalam kesakitan.Nenek berasa hairan.Lalu ditanya pada Mak Long Tik sudah dibasuh kah kain-kain berdarah tadi,sebaik mengetahui masih belum berbasuh dan ditinggalkan dibilik air,Nenek memarahi Mak Long Tik dan menyuruhnya membawa naik kain-kain tersebut.

Entah macam mana Mak Long Tik terasa berat hati untuk turun ke bilik air.Melalui lubang kecil dibalik dapur,Mak Long Tik menjengah ke kawasan bilik air.

Melalui lubang tersebut,Mak Long Tik melihat seseorang berpakaian kain putih terbongkok-bongkok dibilik air.Lagaknya seperti sedang memakan sesuatu dengan tangannya mengambil sesuatu dari lantai bilik air.Kain-kain berdarah.

Nenek merapati Mak Long Tik.Sebaik mengetahui daripada Mak Long Tik apa yang dilihat,Nenek tahu orang yang diintai itu bukan manusia.Oleh kerana Atuk masih belum pulang,seisi rumah cuma bertahan didalam saja dan mendiamkan diri sambil membaca ayat-ayat suci.

Bila hari sudah terang,dan Atok sudah pulang.Nenek turun kebilik air.Dilihatnya kain-kain darah bersalin tadi koyak rabak.Kesan-kesan darah tidak kelihatan.Nenek pasti apa yang diintai malam tadi adalah pontianak.

Sejak itu,Nenek lebih berhati-hati dalam menguruskan setiap kelahiran dirumahnya.Mak Long Tik juga serik dan kesal kerana kecuaiannya telah mengundang pontianak......menghisap sisa darah bersalin.

125Z GHOST RIDER

Nathaniel Kumar atau Amar baru saja membeli sebuah motor Yamaha model 125z.

Seiring semangat kegembiraan mendapatkan motorsikal idamannya,Amar menjadi sangat teruja menunggang motor 2 lejang tersebut dengan kelajuan tinggi.Dengan sokongan teknikal kawannya yang pakar dalam mengubahsuai enjin motor,Amar berasa bangga memiliki motorsikal yang tersangat laju.Cuma 125cc namun mampu merempit selaju 290km sejam.

Minatnya itu bagaimanapun disalurkan pada jalan yang salah.Amar selalu menunggang motorsikalnya dengan laju dimana-mana saja dia suka.Tabiatnya ini menyebabkan ramai orang berasa marah.Beberapa siri pergaduhan perkauman sering mengaitkan beliau dan motorsikalnya.

Suatu malam,Amar melalui satu lorong gelap untuk pulang kerumahnya.Itulah hari terakhir dia dengan motorsikalnya.Entah siapa yang merentang wayar halus separas leher dan tepat memutuskan leher Amar.

Cerita seram baru bermula.

125Z Amar terpaksa dijual oleh kerana keluarganya menghadapi gangguan setiap malam.Menjelang waktu 2 pagi,tepat jam kematian Amar,enjin motor tersebut hidup sendiri.

Beberapa orang yang membeli 125Z tersebut terpaksa menjualnya.Sehinggalah terdengar khabar 125Z tersebut dijual semurah 20 ringgit,namun siapa berani membeli setelah mengetahui sejarah motor tersebut?

Kini dikatakan motor tersebut masih terus bertukar-tukar tangan.

Penulis pernah berhajat membeli motor tersebut,dan jika benar motor tersebut berhantu dan hidup enjin sendiri pada waktu malam,penulis bercadang akan menghantarnya ke masjid.

Namun tiada siapa tahu kemana dan siapa pemilik motor tersebut.

Sekian.

H.E.P

Cerita 1

Hanafi pelajar jurusan seni bina.Oleh kerana waktu itu beliau masih belum memiliki motor,maka dipinjamnya motor seorang kawan.

Pusat pengajiannya terletak paling hujung di Universiti Super Malaysia.Maka dengan semangat menyiapkan projeknya,Hanafi pun bergeraklah pada waktu tengah malam.Sifat manusia nokturnal bagi pelajar pusat pengajian Housing,Building and Planning(HBP=HANTU BALIK PAGI).

Sedang melalui kawasan berhampiran VC ROCK(ni kawasan bongkah batu yang paling popular di Universiti Super Malaysia),motor ditunggangnya menjadi seakan hampir berhenti.Seperti masukan minyak dalam karburetor bermasalah.Semput.

Hanafi menyumpah-nyumpah kerana mengaitkan kawannya sengaja meminjamkan motor dengan harapan beliau akan mengisi minyak.

Dalam keadaan begitu,Hanafi memandu dengan agak perlahan.ZUUUUPPPPPPPPP!!!!!

Kelibat berwarna putih melintas dihadapannya.Tergamam sebentar Hanafi.Matanya tidak salah melihat.Keadaan yang gelap pasti memudahkan warna yang lebih terang kelihatan ditempat yang sama.

Hanafi bagaimanapun selamat sampai di pusat pengajiannya.

Cerita ke 2.

Pada suatu malam,Timbalan Naib Canselor(TNC) Jalaludin terpaksa stayback oleh kerana ada event di Universiti Super Malaysia.Beliau kemudian tergerak memanggil pemandunya yang sedang menunggu dalam kereta di tempat letak kereta.

Sebaik melangkah keluar pintu,dapat dilihat kawasan tempat letak kereta.Kejauhan dilihat keretanya dan juga pemandunya diluar kereta menghisap rokok.TNC Jalaludin tiba-tiba terkejut.

Dipanggilnya pemandunya yang berada didalam kereta masuk ke pejabatnya on the spot.Melalui panggilan hanset.

Sebaik pemandunya memasuki ruang pejabat dan bertemu TNC Jalaludin,dia bertanya jika TNC Jalaludin memerlukan sesuatu.

Dengan agak tegang,TNC Jalaludin menyatakan tujuannya memanggil pemandu beliau itu memasuki pejabat.

Rupa-rupanya pada waktu TNC melihat ke kawasan tempat letak kereta,beliau tidak saja melihat keretanya dan pemandunya.

Tetapi juga melihat sesosok wanita berpakaian putih terapung diatas keretanya merenung pemandu tersebut.Hairan juga kerana pemandunya tidak pula ternampak apa-apa.Bagaimanapun tiada apa-apa yang terjadi.Syukurlah.

HANTU DI NEGARA ARAB

Husam dan 2 sahabatnya melalui satu kawasan padang rumput pada suatu Maghrib.

Sambil berjalan mereka berbual dan bergelak ketawa.Ada-ada saja dibualkan mamat-mamat Arab ni.

Mereka kemudian menghampiri separuh kawasan padang rumput.Tiba-tiba terdengar bunyi hembusan yang kuat dibelakang.

Mereka menoleh kebelakang dan melihat sekeliling,tiada siapa pun.

Mereka menyambung perjalanan mereka walau hati sudah terasa tidak sedap.

Terdengar pula bunyi derap tapak kaki kuda berlari.Mereka menoleh kebelakang mencari dimana asal bunyi tapak kuda tersebut.Bunyi tersebut terhenti.

Mereka menyambung lagi perjalanan.Terdengar lagi derap dan hembusan binatang yang mungkin kuda.Bila ditoleh tiada apa dan tiada juga bunyi.

Perjalanan dipercepatkan.Bunyi-bunyian tadi kedengaran lagi.Mereka bertiga terus bertempiaran lari.Semakin kuat bunyi yang kedengaran seolah-olah mengejar mereka layaknya.

Husam sempat menoleh ke belakang."What I see is a big black horses with red eyes staring at me.Then it gone.Fade away.Vanished"

Menurut Husam,itu adalah jin.Yang ditempatnya dipanggil Syiba.

Begitulah.

HANTU AIR

Atuk dulunya cukup gemar menjala disungai.Sering dilihat setiap kali pulang kekampung,Atuk akan mengait jala.Sekali sekala Atuk menjual jala yang dijahitnya.Memang tangkas pergerakkannya menjahit jala didarat,setangkas tebaran jalanya disungai.Tapi oleh kerana 1 peristiwa,Atuk bersara.Begini kisahnya;

Atuk,cucunya Medan,dan 2 orang lagi turun menjala disungai.Setelah menabur beras peram,mereka pun mulalah turun ke dalam sungai menebar jala.Nampaknya hasil kali ini cukup lumayan,banyak udang galah sepit biru yang dikaut jala-jala mereka.

Medan kemudian beralih arah ketempat lain sedikit,begitu juga yang lain.Atuk saja yang masih berada diposisi asal tempat mula-mula turun menjala tadi.Seronok melihat hasil yang dikutip,mereka semua asyik menjala.

Tidak berapa lama kemudian,Atuk naik semula ke tebing sungai.Tapak kakinya berdarah.Seperti terguris.

Yang lain-lain pun naik semula ke tebing apa kala melihat Atuk.Maklumlah Atuk mungkin ada sebab tersendiri naik ke tebing,walaupun hasil jala tengah galak.

Atuk mengemaskan jalanya dan terus pulang tanpa berkata apa-apa.Yang lain mengikut.Bagaimanapun udang yang dijala tadi tetap dibawa pulang.Biasalah.

Malam itu Medan bertanya Atuk kenapa kakinya berdarah dan kenapa terus pulang saja selepas naik ke tebing?

Atuk menjawab sebaik terasa kakinya diluka.Dia cuba mencari kalau-kalau terguris kaca atau tunggul di dasar sungai.Tiada apa-apa pun.Nak dikatakan ada binatang air seperti buaya,mustahil juga kerana mereka faham benar dimana kawasan ada buaya dan tidak.

Atuk berpendapat mungkin hantu air yang melukakannya.Tujuannya hantu itu berbuat demikian adalah untuk meminta jamuan.Biasalah syaitan.Mula-mula kasi orang sakit,kemudian menjelma dalam mimpi,bagitau nak baik sakit kena bagi jamuan la apa la.Atuk faham sangat.

Namun Atuk malas melayan,kalau ditegur karang silap-silap menjelma pula tang tu juga nak kena pula berlawan,leceh.Maka sebaiknya terus sajalah pulang kerumah.

Sejak itu Atuk terus hilang minat dalam menjala.Sikap orang tua agak sukar difahami,tetapi begitulah ceritanya.

Sekian.

Manalah sama Cik Adik seorang

Adik perempuan aku dah besar.Semalam minta aku isi permohonan ke IPTA Fasa 1 di mohe.gov.
Cepat betul masa berlalu,macam baru semalam aku ketuk kepala dia suka-suka di pagi Sabtu yang indah.

40 HINGGA 50 TAHUN KE DEPAN

'Atuk'
'Ye Cu'
'Internet tu apa?'
'Err...'

KAWAN

Blog-blog saya yang lain

1SEKOLAH 1MALAYSIA

EMASA