Tuesday, November 3, 2009

SETAN DAN LANGSUIR

Zaki selalu saja menimbulkan kemarahan ramai orang.Bukan setakat teman sebayanya saja,malah melarat hingga ke orang-orang tua sekali turut berasa marah dengan kelakuannya.Sikapnya yang perengus dan bermulut lancang menyebabkan beliau dicop 'setan' dikalangan orang kampung.

Suatu masa,balik dari sekolah.Zaki tidak terus pulang kerumah neneknya,tapi menghala ke kawasan kebun getah.Dia suka berehat-rehat dibawah serumpun buluh ditengah kebun getah tersebut.Padahal waktu selepas pulang kesekolah adalah waktu beliau pegi mengaji Quran.Mungkin ditakdirkan untuk menjadi pengajaran padanya.

Pagi esok orang-orang kampung keluar beramai-rami mencari Zaki.Walaupun digelar 'setan', tapi orang kampung tidak berkira sangat mengenangkan nenek Zaki yang berdedai-dedai air mata kesedihan kerana ketidak pulangan cucunya semalaman.Usaha mencari diteruskan sehingga jauh ke dalam hutan kampung.

Setelah puas mencari dan gagal tiada jawapan.Tok Imam meminta para penduduk melakukan solat hajat dan membca Yassin 7 Mubin.Malam itu Zaki ditemui.Diatas pokok ara besar.Tak sedarkan diri.

Setelah dibawa turun dan dipulihkan semangat,Zaki menyatakan sewaktu tidur dibawah rumpun buluh,datang seorang nenek tua.Zaki pada waktu itu hanya mengikut saja ajakan nenek tua tersebut.Menurutnya dia dibawa ke rumah nenek tersebut.Sebuah rumah Melayu lama yang tiang pancangnya sayup keatas dan mempunyai cuma tiga anak tangga.Namun sebaik memijak anak tangga tersebut,dia sudah pun memasuki rumah nenek tua tersebut.

Disitu,beliau dihidangkan pelbagai makanan yang enak-enak.Selain nenek tersebut,terdapat 7 anak dara yang jelita menghuni rumah tersebut.Semuanya baik-baik belaka.Setelah kekenyangan,timbul niat mahu pulang.Nenek tersebut bersama 7 anak dara jelita menghalangnya pulang.Zaki mula berasa marah dan mencarutkan nenek tersebut.Pada waktu itu terjadilah peristiwa paling menakutkan seumur hidupnya.Nenek dan 7 dara jelita tersebut bertukar rupa.Menjadi langsuir.Berkepala hampir botak dengan rambut kasar jarang-jarang mencecah lantai,siung sepanjang 13 inci,muka tengkorak dan berhidung seperti babi.Berpakaian putih kekuning-kuningan.

Zaki terus pengsan.

Sejak kejadian tersebut,dia mula berubah.Menjadi pendiam dan belajar agama.2 tahun kemudian beliau menyambung pengajian di Mekah.

Sekian.

No comments:

KAWAN

Blog-blog saya yang lain

1SEKOLAH 1MALAYSIA