Wednesday, March 24, 2010

Kadang-kadang terfikir mana hala kita

Kita semua manusia.Walau ada yang kata kita binatang mamalia.Tu dia yang kata je la.Bukan aku dan orang-orang yang aku kenal dan sayang.Ok?

Umur aku tahun ni 24.Kalau nak ikut kan keadaan zaman sekarang memang masih dikira budak-budak lagi.Harta tak ada,keluarga sendiri tak ada,hidup terkapai-kapai dengan hati nak seronok aja.Budak-budak kan?Aku yang kata.

Kalau apa yang kita kejar sekarang berhasil,Alhamdullillah.Tapi kalau gagal?

Ok.Kat sini point aku kali ni.Kalau gagal aku rasa menyesal dan takat tu je usaha aku.Sampailah baru-baru ni ada seorang kawan,Husam dari Sudan bercerita.Falsafah dia memang baik untuk panduan hidup sebagai Muslim.

Dia bercerita pengalaman hidup dan pilihan yang dia buat.Metodologi nya sama-kita akan berdepan dengan sesuatu dan kita perlu buat pilihan.Corak pemikiran kita yang akan tentukan keputusan dan jarang-jarang kita nak berserah pada Allah.Ok.At least tu yang selalu jadi pada aku.Mungkin ada yang kata kita kena usaha dulu baru tawakal.Ok.Betul juga cara tu.Tapi kita dalam membuat usaha tu mana kita letak doa kita pada Allah?Aku terpana kejap...Betul.Kalau usaha macam tu aja tanpa doa hasilnya tak mungkin begitu baik...Kadang-kadang bila kita dah buat keputusan dan jumpa kesusahan kita terus katakan menyesal.Husam tegur aku.Dia kata kata tak tahu apa yang Allah dah rancangkan.Kita tak tahu kalau-kalau ada sesuatu yang baik menanti kita kalau sekarang kita bersusah payah.

'Last time after I got my certificate,I dont have a work.Its difficult to have a job there.People and friends keep asking to me when should I start to work and earn a living?'

Untill one day a friend of mine come to me.He asked 'Husam,do you have a job now?'

'No,I do not have a work yet' jawab Husam.

'Nevermind,tomorrow come to my office and bring your certificate' he said and left.

Husam tanya aku ' Do you know Petronas?Tomorrow after that I go and get a job there at Petronas.Actually its difficult to get a job in that company.Too many people applied,and by sudden I got a job that been dreaming by everyone'.Aku senyum dan mula faham.

'Allah have already planned everything for us.So why must we regret?After that I never regret anything.' ayat Husam yang aku takkan lupa.

Thanks Husam.

Syukur Ya Allah.

No comments:

KAWAN

Blog-blog saya yang lain

1SEKOLAH 1MALAYSIA