Thursday, May 26, 2011

SAPU MALAYSIA?

1-Ikut pengalaman saya bergaul dengan masyarakat, akan ada 2 puak berlainan. Dan kedua-dua puak mahukan penyertaan lebih ramai anggota. Saya turut cuba ditarik masuk. Namun saya terfikir tak mungkin kedua-dua pihak ini benar atau salah dua-duanya sekali. Jadi apa pilihan yang tinggal?

2-Politik. Orang Melayu perlu mengekalkan kuasa politik. Muktamad. Tapi perpecahan orang Melayu dah jadi perkara biasa. Soalan saya disini- orang Melayu berpolitik lebih untuk mempertahankan siapa? Pemimpin atau Rakyat? Skop soalan saya ini ditujukan pada semua orang Melayu Islam. Yang murtad tu kita manusia pun tak suka, apa lagi Allah SWT ye dak?

3-Ada yang saya lihat bersungguh-sungguh mempertahankan ideologi politik hingga saya terfikir hidup, mati, bernafas, makan, minum beliau semua politik. Tapi apa hasilnya yang jelas?

4-Kita disatukan dengan satu bangsa satu agama satu negara, tapi tak mustahil ada yang mahu kita berpecah. Anda tak pernah fikir seserius ini? Apa tak mungkin Melayu Islam jadi hamba satu masa nanti? Apa tak mungkin kepala kita dipijak orang?

5-Lihat Singapura sebagai contoh, secara peribadi saya lihat Tunku Abdul Rahman melepaskan Singapura sebagai contoh dimasa depan tentang apa akan terjadi bila kuasa diberi pada bukan Melayu. Rasis kah saya?

6-Saya tidak mahukan perpecahan dalam negara, apatah lagi perpecahan sebangsa saya. Tidak. Bolehkah saya anggap semua yang terjadi ini kerana Malaysia kekurangan pemimpin yang benar-benar berkualiti?

7-Pemimpin meminta rakyat mengubah cara hidup sedangkan pemimpin mendapat entah berapa banyak duit sebulan berbanding rakyat yang majoritinya bergaji kurang 2 ke 3 ribu.


8- Masih ada lagi kah pemimpin ,kerajaan memerintah atau pembangkang, yang boleh berfikir? Saya neutral dan tidak memihak mana-mana parti politik, yang saya tahu saya rakyat Malaysia.

No comments:

KAWAN

Blog-blog saya yang lain

1SEKOLAH 1MALAYSIA