Monday, November 21, 2011

Bahasakan diri

1-Dulu saya keliru panggilan apakah untuk pensyarah universiti? Apa beza gelar Doktor, Profesor Madya, Profesor, Naib Canselor, Canselor dan seterusnya?

2-Cara mudah saya panggil 'Tuan'. Terutama pada mereka yang saya tidak kenal tapi dapat merasakan mereka ini mempunyai kedudukan.

3-Begitu juga pergaulan dengan rakan-rakan. Saya agak terkesan jika ada yang lebih muda selamba saja menggunakan kata ganti diri- aku kau lu gua. Adab ke mana-mana perlu dijunjung kan? Anda suka bercakap 'Wak lu' pada seorang tua lain? Saya fikir beradab itu lebih bagus daripada mengharapkan orang lain berfikiran terbuka untuk anda.

4-Di sini (di peringkat sarjana ke atas) ramai kawan-kawan yang lebih tua berbanding saya. Sebaya saya kebanyakkan mengambil Msc kerana mereka bekerja dulu selepas Ijazah Muda. Pada saya ini sedikit masalah kerana ruang lingkup kerja saya sebelum ini bersama dengan yang sebaya saya. Jadi saya lebih banyak tersenyum, hulurkan tangan, rendahkan diri dan menggunakan 'saya, Tuan, Puan'. Terutama yang sebangsa saya.

5-Seorang senior saya berbangsa India. Orang Kedah. Lebih tua berbanding saya. Mungkin kerana kami sama-sama saling perlu memerlukan dalam mencapai objektif penyelidikan, kami menggunakan 'I you saya Hang ang' dan sesekali 'aku kau'. Beliau sangat ikhlas dalam membantu saya. Sangat sabar mendengar penerangan saya dan mahu saya bertanya lebih lagi.

6-Seorang lagi senior saya, pelajar dari Pakistan. Paling tua antara senior saya. Beliau pastinya tidak menguasai Bahasa Melayu, maka komunikasi kami agak terbatas sedikit. Bahasa Inggeris saya bolehlah untuk bercakap dan menyampaikan, cuma kurang sedikit dalam memahami accent etnik non English speaker ini.

No comments:

KAWAN

Blog-blog saya yang lain

1SEKOLAH 1MALAYSIA