Thursday, June 14, 2012

Bincang pendek

Diambil daripada FB seorang pemimpin


'Maaflah.Kan menyentuh kenalan yang berat pada pihak sebelah sana.Cara begini yang menunjuk kelemahan satu pihak lain juga diamalkan oleh penyokong kerajaan.Diakui. Maksud sebenar saya tidak bolehkah kita guna cara lain selain daripada menebal tinggikan lagi perbezaan perpecahan Melayu Islam kita? Tak bersetuju tapi bersatu, sepatutnya lebih afdhal sekarang.Maaf sekali lagi jika menyinggung mana mana.Kita mulakan dengan diri kita dulu dalam menyatukan sesama kita.' (post FB saya. Tujuan saya ialah cukup cukuplah perpecahan sesama kita tatkala bersatu lebih baik. Peliknya bila bercakap bincang politik ini seperti terasa akan ke arah bergaduh saja rasanya, yang membelakangkan idea positif kebebasan bersuara. Jadinya kompromi adalah lebih baik.)
Mohd Azman Mohd Yusuf, Arizz Joe and Hasyidan Mohamed like this.
  • Arizz Joe ini bukan soal main2,ini soal akidah..tk yakin dgn apa yg dtg dr Allah(hudud) maknanya dia tk yakin dgn Allah..jgn kita gadaikan akidah kita krn parti,krn pmbgunan,krn kedudukan org melayu..atau krn apa shj...krn itu je modal kita yg paling utama skali,samada ke syurga atau neraka..
    Tuesday at 3:09pm · · 1
  • Muhammad Fahmi Taqiyuddin Tun Lah menyatakan perkara yang tepat.Bergantung kembali pada nada pemikiran yang mendengar baca.Walaubagaimanapun perlaksanaan hudud masih tak serius lagi.
  • Arizz Joe apakah penyataan Tun Lah bahawa negara perlu maju dahulu,baru kita bleh laksanakan negara islam?atau islam itu tidak bleh majukan negara?apa pula tafsiran saudaraku odd?
  • Muhammad Fahmi Taqiyuddin Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud:"Kepapaan itu hampir-hampir membawa kepada kekufuran". Jo, takkanlah sebab penuturnya Tun Lah,orang BN terus saja dianggap tak betul?Kalau begitu kenapa digugurkan negara Islam kepada negara kebajikan?Politik kalau menjadikan pemikiran selorong sempit saja, elok ke Jo?
  • Muhammad Fahmi Taqiyuddin Maksud Tun Lah bukanlah Islam itu tidak boleh majukan/seiring dengan kemajuan negara, tetapi satu 'sebatan pemikiran' pada orang orang Melayu Islam majoriti di Malaysia.Takkanlah orang Islam dan memperkenalkan idea Islam Hadhari(walau tinggal sejarah saja sekarang) nak menganggap agamanya itu kekurangan?Sekali baca dah dapat tangkap maksud Tun Lah.
  • Arizz Joe islam ni menyeluruh..daripada diri kita sendiri..keluarga..masyarakat..dan negara..dan Tun Lah hanya mengambil satu jer daripada byk cabang islam..iaitu islam hadhari(kemajuan).kita perlu ingat..kerana mulut la kdg2 kita tidak apa yg kita ucapkan..aku tk berani nk kata apa2..untuk lebih selamat..cubalah tanya org2 alim ttg penyataan beliau dan yg lain2..bgaimana dgn akidah mereka bila mnyatakan demikian ttg hukum Allah?kita ada rukun iman..dan salah stunya percaya pada kitab Allah yakni Al quran..0.000000001% jer kita tk pecaya..kita telah kluar dari islam...
  • Muhammad Fahmi Taqiyuddin Yang pernyataan 2 tokoh lagi aku pun terdetik hairan.Wallahualam.Kenyataan Tun Lah diatas pada aku memang tepat.Islam datang asing,berkembang menjadi tamadun unggul sebelum kembali asing.
  • Muhammad Fahmi Taqiyuddin Doa Rasulullah s.a.w. yang berbunyi: "Ya Tuhanku, aku berlindung kepadaMu dari kemiskinan, kekurangan dan kehinaan, dan aku berlindung dari menganiaya dan dianiaya”Kata-kata Sayyidina Ali: "Andainya kemiskinan itu berwujud sebagai manusia bernyawa, pasti akan ku bunuh”.
  • Arizz Joe islam tidak melarang kemajuan..dan menghalang pembangunan..malah menyeru kita menuju kejayaan(dalam azan)..tp kenapa hanya ambil kemajuan jer?islam kene ambil semua...termasuklah undang2 islam...
  • Muhammad Fahmi Taqiyuddin Benar."Tidak akan dapat didirikan agama itu melainkan dengan harta benda dan kewangan. (dinar dan darham)" - Al-Hadis
  • Muhammad Fahmi Taqiyuddin Hukum hudud yang timbul tenggelam sekarang macam mana Jo?Aku kecewa. Kita tahu pendirian BN Umno tentang hudud, dan kita pun tahu apa kata PAS tentang perlaksanaan hudud kebelakangn ni.Aku kecewa.
  • Arizz Joe jd..tk bleh tggal salah satu pun..take all..
  • Muhammad Fahmi Taqiyuddin Berbalik pada pernyataan Tun Lah tadi, ia dikira tepat dengan masa dan skop.Aku yakin kebenaran yang aku nampak, jadi aku perjuangkan.Kalaulah benar semua tak boleh tinggal salah satu pun, yang aku nampak ialah kekecewaan ramai orang Islam di Malaysia semakin jelas.Orang kita sekarang ni walaupun tak semua betul betul adaptasi cara Islam, namun aku puji kerana sensitif juga berkaitan agama dan bangsa.Makanya masih ada ruang baru.Cuma kita masih tertunggu siapa yang benar benar berani menggerakkan.
  • Arizz Joe timbul teggelam tu hanya pada UMNO...PAS tk pernah buang dari list perjuangan..cuma keadaan skrg yg nmpak ketara...sbb kita dah hampir pilihan raya..
  • Arizz Joe walaupun Tun Lah benar skalipun...PM skrg Dato Seri Najib...
  • Muhammad Fahmi Taqiyuddin Sebab PRU, kau dah tolong jelaskan.Iya.Cuma tak silap aku kita dari tadi dok bercakap tentang ucapan Tun Lah tak?Apa yang aku nampak sebab politiklah kita berpecah belah.Kalau semua salah UMNO,tak tepat.
    Tuesday at 5:48pm · · 1
  • Adam's Lullaby Trima ksih odd, salorkan segala info dan kwnyataan yg benar ttg kerajaan kita. Kekalkan sedia ada. Klu kita brubah, alamat hancurla negara dkucar kacirkan pembangkang.

No comments:

KAWAN

Blog-blog saya yang lain

1SEKOLAH 1MALAYSIA

EMASA