Sunday, June 10, 2012

Bumi

 Daripada FB saya-

Bermula dengan pembacaan link dibawah.

 http://pengundisetiasungairapat.blogspot.ro/2012/06/status-bumiputera-wajar-dihapuskan.html

Jujurnya saya orang Melayu Islam dan Bumiputera pun tidaklah begitu tahu kelebihan status bumiputera ini. Namun terlintas juga jika sekarang pun tidaklah begitu terasa kelebihan status itu apatah lagi kelak jika status itu dihapuskan?


  • Izzudin 'ijut' Sahabudin yg ak perasan kelebihan dier masa nak beli rumah je, yg lain mcm x de je.
    23 hours ago ·

  • Muhammad Fahmi Taqiyuddin Iya.Itu satu.Bila tiada apa lagi yang tinggal untuk kita?Status Bumiputera nak dihapuskan tapi sekolah vernakular tak pula mahu dimansuhkan.
    23 hours ago ·

  • Izzudin 'ijut' Sahabudin tu irony dier, kata 1malaysia tapi sekolah diasingkan mengikut kaum :P
    23 hours ago ·

  • Muhammad Fahmi Taqiyuddin Orang kita sendiri pun tak peduli sangat.Sayang sekali.
    23 hours ago ·

  • Arizz Joe status itu buat kita rasa selamat mcm berada dalam selimut waktu kesejukkan...sedangkan kita tak sedar org kesejukkan kt luar itu tlh merebut byk pluang...
    22 hours ago ·

  • Muhammad Fahmi Taqiyuddin Atau kita tak tahu hargai?
    21 hours ago ·

  • Arizz Joe btul tu...spttnya pluang itu kita guna btl2...tp..melayu jd makin layu...so,kita kene sedar...mcm mn nk sedar?buang slimut td tu...biar sejuk...
    21 hours ago ·

  • Muhammad Fahmi Taqiyuddin Buang?Aku tak setuju.Sebab majoriti kita yang tak rebut peluang, kita cantas akar akar pokok yang mungkin berguna kelak.Kalau tidak zaman kita mungkin generasi mendatang.Kenapa sesuatu yang elok (PTPTN) dan penting (status Bumiputera) mesti dilupuskan Jo?
    21 hours ago ·

  • Arizz Joe sbb ada sesuatu yg lebih elok(PENDIDIKAN PERCUMA) dari yg elok tu(PTPTN)...pendapat aku la...dan status tu tak mestinya dilupuskan terus,hanya gertak je ke(cadangan nk hapuskan status BUMIPUTERA) ramai org melayu dah mula sedar dah kan....mgkin ada kaedah lain untuk kita majukan org melayu...
    21 hours ago ·

  • Muhammad Fahmi Taqiyuddin Yes.Aku dah bosan berdebat benda ni.Yang penting sekarang ialah orang Melayu Islam mesti bersatu dulu.Buang beza semua.Jaga adab.Aku minat dengan idea untuk memajukan orang Melayu.Semua bermula dengan diri individu Melayu itu sendiri.Berubah ke arah lebih baik.Tentang pendidikan percuma tu aku nak tahu juga pandangan kau Jo tentang PTPTN dengan UNISEL kebelakangan ni.Nak tahu pandangan lain.
    21 hours ago ·

  • Arizz Joe hmmm...PTPTN dgn UNISEL?bg aku itu hanya gertakkan Kerajaan terhadap pembangkang...supaya rakyat sedar pentingnya PTPTN dan ingin menenggelamkan isu PENDIDIKAN PERCUMA yg menjadi buah mulut org ramai skrg, PENDIDIKAN PERCUMA itu akan dilaksanakan jika PR memerintah Putrajaya...itu yang aku ketahui...jd,itu hanya gimik politik yg ketandusan idea.
    20 hours ago ·

  • Muhammad Fahmi Taqiyuddin Aku tak tahu pendirian kerajaan memerintah berkenaan pembekuan sementara PTPTN tu, tapi yang aku nampak kerajaan memerintah kalau tak nak beri bantuan pinjaman pelajaran boleh aja.Biar kita berebut biasiswa.Sebab kita majoriti jadi peratusan yang dapat taklah seramai mana, tatkala bangsa lain bukan Bumi memang kita tahu anak emas (BACA- kelebihan undi) dan kuasa ekonomi memang bangsa lain bukan Bumi yang pegang(kalau nak hantar belajar keluar negara). Tambahan pula persatuan mereka sangat kuat dalam membantu sesama mereka(macam macam bantuan depa boleh beri bangsa depa-contoh sumbangan buat sekolah vernakular depa). Walhasil Melayu Bumi masih tak kemana lagi tanpa sokongan kuat kerajaan yang benar benar majoriti dipegang Melayu Islam dan toleransi dengan bangsa bukan Bumi lain.Wujud imbangan kuasa.
    20 hours ago ·

  • Muhammad Fahmi Taqiyuddin Point aku pembekuan PTPTN untuk pelajar UNISEL tu memang ada motif politik menggertak pembangkang untuk melihat pengembangan idea pendidikan percuma tu.Jujurnya pada aku patut diberi peluang untuk pembangkang laksanakan pendidikan percuma tu selepas pembekuan PTPTN tu.Rakyat nak menilai.
    20 hours ago ·

  • Arizz Joe btul2..aku setuju..laksana kat selangor dulu...biar rakyat menilai..tp,bila PR kluar dgn idea2 untuk bantu UNISEL..pembekuan itu dah tarik balik..tp kene ingat jgk..student UNISEL tu terdiri drpd pelajar2 pelbagai negeri..termasuk penyokong kerajaan...jd,mmg tk patt la klau ambik tindakan mcm itu...
    20 hours ago ·

  • Muhammad Fahmi Taqiyuddin Aku berharap sangat kerajaan Selangor sekaran ni arahkan UNISEL tolak pembiayaan PTPTN tu.Sebab 1 demi kewibawaan Pakatan Rakyat sendiri (imej) dan juga membuktikan idea idea pendidikan percuma (idea idea untuk bantu UNISEL) tu boleh diaplikasi. Aku minat sangat nak tahu. Jika idea idea tu baik akan beri kredit pada PR sendiri. Political mileage. Sebab pada aku sendiri pun aku tak nak kerajaan memerintah menang selesa pada mana mana pilihanraya umum pun dan pembangkang juga tak menang selesa pada mana mana pilihanraya umum pun.Jadi akan ada 'check and balance'. Rakyat Malaysia juga yang untung.
    20 hours ago · · 1

No comments:

KAWAN

Blog-blog saya yang lain

1SEKOLAH 1MALAYSIA