Wednesday, September 19, 2012

Mencari asal usul

Pemberitahuan- Ini cuma pendapat peribadi dan hasil pembacaan daripada pelbagai sumber, yang dirujuk. Bacalah jika anda rasa berguna. Saya tak rasa rugi berkongsi walaupun cuma tahu sedikit saja.



1-.....Masalah (untuk kajian). Satu kesalahan pelajar dengan tesis/disertasi ialah memulakannya dengan pencarian tajuk. Tidak tepat.

2-Saya juga begitu pada awal awalnya. Memikirkan tajuk demi tajuk. Mencari tajuk yang menarik. Tajuk yang kelihatan Pendekar Laut. Gah. Padahal tesis/disertasi ini bukan nak menyelamatkan dunia. Ia cuma sedikit sumbangan pada dunia keilmuan.


 Hak keluar pada bulatan terbesar (dibulatkan dengan X)  itulah penemuan kajian.




3-Anda sudah ada idea besar untuk kajian. Katakan anda minat mengkaji berkaitan pengurusan risiko dalam pengurusan binaan. Maka dapatkan keywords dulu (risk management, construction, planning etc). Kemudian cari didalam jurnal jurnal (bukan Google Scholar!!!) yang dilanggan pihak universiti. Atau pandai pandai andalah (kalau ada kawan belajar di uni, minta password untuk masuk ke dalam subscribed journal). Cari artikel artikel berkaitan. Disini anda perlu ingat 1 keyword (waktu mencari artikel)- LATEST. Cuba cari artikel terbaru atau paling lewat beberapa tahun kebelakangan ini. Anda fikir artikel tahun 1991 masih valid? Mungkin. Bergantung pada keadaan dan nature penyelidikan anda.

4-Pada saya, pelajar penyelidikan perlu peka dengan nama nama besar berkaitan dengan bidang kajian masing masing. Kerana nama nama itulah yang menyokong tahap konkrit kajian kelak. Untuk mengambil dan menulis semula quote quote juga ada cara membezakan nama nama pakar dan tidak pakar.

5-Paling penting sekali, mesti dapatkan pandangan penyelia. Disinilah pada saya cabaran terbesar. Buat saya, sebagai langkah berhati hati, ialah buat kerja dengan bersistem. Kedengaran tiada yang istimewa, saya tidak memaksa anda mengikut, tapi ini pengalaman saya. Bersistem siap dengan backup plan. Jika penyelia katakan begitu begini, cuba kemukakan fakta. Kata kunci disini- Pelajar penyelidikan perlu lebih pakar daripada penyelia sendiri.  Sounds bragging but the world of research is essentially full of surprises. Be prepared.



No comments:

KAWAN

Blog-blog saya yang lain

1SEKOLAH 1MALAYSIA