Monday, March 22, 2010

Pertanyaan member

Suatu masa seorang kawan bertanya-'Hang nak ka terima perempuan takda dara dah?Samada dia saja bagi dara dia kat orang ka atau kena paksa ka atau dah tobat sekalipun...'

Aku termangu. Sebagai seorang manusia yang boleh dikategorikan mentah,aku tak tahu nak jawab macam mana.Tapi aku jawab juga macam gini-'Entahlah.Tapi kalau ada pilihan aku mesti la nak yang ada dara.Pasal aku sendiri pun teruna lagi.

Senang kata kita rujuk Al Quran-lelaki baik untuk perempuan yang baik dan lelaki jahat untuk perempuan yang jahat.

Kalau dia kena rogol atau terpaksa tu mungkin boleh dipertimbangkan,tapi aku nak tau kalau terpaksa atau dirogol tu sebab apa?Kalau pasal ikut jantan baru kenal ke atau terpaksa pasal kehidupan yang kurang mementingkan adab dengan agama?Lu fikirlah sendiri.Setiap apa yang kita dapat pasal tu lah apa yang kita dah buat,termasuk takdir.Usaha baru tawakal.

Kawan tu sambung lagi-'Kalau aku tak kisah sebenarnya ya lah pasal dah sayang.Tapi mestilah aku nak dia dah berubah kalau dia dulu rela bagi dara kat orang lain.'

Aku jawab balik;'Entahlah.Tapi aku takut jadi dayus.Pasal dayus ni silap gaya boleh masuk neraka tau.'

Kami terdiam dan aku berdoa semoga mendapat yang terbaik.Amin.

p/s-kalau poligami tu hal lain.kang ada yang marah-marah pulak.

1 comment:

DINBRASCO said...

aku pun termanggu jugak..nak jawab pasal benda nih...tapi susah nak taip laaa.....ada pro dan kontranya...kena tengok dari banyak segi dan hukum hakamnya. Kekadang perempuan mcm ni ada bainya jugak....susah laa nak berhujan kat sini hehehehe...

KAWAN

Blog-blog saya yang lain

1SEKOLAH 1MALAYSIA