Wednesday, March 2, 2011

BUSY

Allah jalla sanu’hu berfirman:

“Barang orang-orang yang berjihad untuk (mencari keridhaan) Kami, benar-benar akan Kami tunjukkan kepada mereka jalan-jalan Kami.” (QS.Al-Ankabut {29}: 69).

Rasulullah saw. datang mengunjungi seorang Badui yang sedang sakit panas, lalu beliau berkata kepadanya untuk memberikan harapan, “Tak apa-apa semoga Allah mengampuni dosa-dosamu, InsyaAllah.” Namun orang Badui itu tidak menerima optimisme yang baik ini bahkan sebaliknya ia berkata, ‘Panas ini telah membakar orangtua yang telah mendekati kubur.’ Mendengar perkataannya, Rasulullah bersabda, “Kalau begitu, itulah adanya.” (HR. Bukhari)

Demikianlah, jika ia menginginkan bencana yang menimpa dirinya tetap ada, maka itulah yang akan didapatkannya.

Dalam hadits qudsi disebutkan, “Barangsiapa yang berjalan mendekati-Ku (Allah SWT), maka Aku akan datang padanya dengan berlari.”

Allah SWT tidak mengubah nasib sesuatu kaum hingga kaum itu sendiri mengubahnya.

Cargas!!



p/s-

-Laptop (bukan XPS M1530) dah siap format,Office 2007 dah siap download,Windows dah jadi ori. Alhamdulillah,boleh mula cergas dalam buat proposal(masih malas-malas lagi sebenarnya).

-progres kumpul jurnal untuk kesinambungan proposal tesis-idea masih terlalu general
untuk asas kajian pada Lean Construction-masalah dan implementasi?terlalu peringkat degree dan master bunyinya....he.

-Kajian PHD menumpukan pada konsep piramid terbalik...besar ke paling kecil. Begitulah kata Sifu(Shardy Abdullah,2010) aku dulu.Ibarat mengkaji benda paling halus dengan seteliti-telitinya.

-Fikir-fikir balik ini baru peringkat proposal,masuk U nanti(Insya Allah,doakan boleh?) boleh makan 1 sem untuk fix kan TAJUK tesis saja semata.

-Banyak nak kena fikir. MyPHD(duit),supervisor,masa,liabiliti,PTPTN dll. Kan bagus kalau datang tawaran untuk PHD siap biasiswa sekali.Ya Allah kabulkanlah(3x).

-Kalau dulu waktu master,untuk hilangkan stress aku taip cerita hantu dan hantar ke website aimanku/ceritahantu(R.I.P), sekarang(kalau buat PHD) nampaknya dalam blog ajalah aku menulis.

-PHD ini tanggungjawab,bukan sekeping kertas dan tambahan pada permulaan nama(DR).

No comments:

KAWAN

Blog-blog saya yang lain

1SEKOLAH 1MALAYSIA