Monday, April 25, 2011

Persoalan tergantung

1-Orang Melayu di Malaysia akan dikaitkan dengan agama Islam yang dibawa oleh pendakwah/ulama/pedagang dari negara-negara yang lebih dulu menerima Islam dan kita tahu pusat asal Islam ialah di Mekah dan Madinah sebelum tersebar keseluruh tanah Arab hingga ke seluruh dunia.

2-Tebalnya Islam dan Melayu hingga wujud istilah 'masuk Melayu' bagi yang baru memeluk Islam.

3-Perspektif utama penulisan saya ialah di Malaysia (merangkumi juga bekas bahagian Malaysia dan yang mempunyai sejarah dengan Malaysia seperti Brunei).

4-Islam diletakkan agama rasmi Persekutuan Malaysia. Begitulah pemahaman saya sebagai orang yang tidak praktis dalam undang-undang. Namun agama lain boleh diamalkan. Islam agama rasmi dan agama lain boleh diamalkan, begitu seronok kita dengar. Persoalannya ialah benarkah Islam agama rasmi dalam catatan Perlembagaan dan dilaksanakan?

5-Kalau begitu (benarkah Islam agama rasmi dalam catatan Perlembagaan?) adakah yang lebih atas dalam Perlembagaan? Adakah wujud? Saya tidak mengkaji perlembagaan, cuma pertanyaan saja.

6-Atau rohnya (Islam agama rasmi) telah hilang?

7-Di universiti dahulu saya pernah bangkitkan adakah Islam itu cuma sembahyang 5 waktu, puasa di bulan Ramadhan, bazar Ramadhan, baju Melayu, ketupat rendang? Malangnya kerana kelemahan teknik pembentangan saya tiada siapa yang faham.

8-Tampalan ini sengaja saya tinggalkan seperti ada sesuatu yang kosong, agar ruang vakum(kosong) itu dapat kita penuhi dengan berfikir sebentar untuk sesuatu yang lurus.

No comments:

KAWAN

Blog-blog saya yang lain

1SEKOLAH 1MALAYSIA