Monday, April 25, 2011

Kumpulan Beruk

Salam. Saya nak kongsi cara saya gunakan Celcom BB 'to the max'. Saya tinggal di Pontian,Johor. Kawasan paling selatan dalam benua Asia. Jadi boleh bayangkan tahap kualiti servis Celcom BB.

Mungkin ada yang dah tahu teknik/kaedah ini, tapi saya kongsikan juga untuk sedikit amal jariah-

1-Di Manage Device> Highlight pada Device> Klik Edit > Network Preference> Klik pada 3G only.

2-Keluarkan sim card dan tunggu seminit dua sampai 5 minit, kalau berhadapan masalah tiada sambungan talian internet. Restart komputer kalau masih bermasalah.

3- Taip atau Copy /ping www.google.com -t dan paste di Run, untuk pastikan talian internet tidak kerap terputus terutama selepas lepas had penggunaan.

4-Emel pada Celcom dan CC kan pada SKMM. Saya dah buat dan staff Celcom mencicit telefon saya, diberi rebat sebulan dan line semakin improve (dulu Edge kepada HSDPA sekarang(1 bar sahaja). Celcom sedikit gentar dengan nama SKMM mengikut pengalaman saya berurusan dengan Customer Care Line Celcom.

5-Komplen di mana-mana forum, blog(Mazidul Akmal Sidik wartawan TV3), dan diblog anda sendiri(kalau ada) berkenaan servis buruk Celcom BB dan emel pada pihak Celcom sebagai publisiti percuma.Ingat, publisiti baik atau buruk adalah publisiti.

6-Cuba cari alternatif lain (Yes, P1 dll) terutama yang tinggal dikawasan-kawasan jauh dari Lembah Kelang atau jauh dari ibu negeri masing-masing dan emelkan pada Celcom alternatif pilihan anda (selitkan kiasan untuk beralih penyedia servis internet) dan mungkin ada harapan Celcom perbaiki servis dikawasan anda seperti yang saya lakukan di Pontian Johor.

7-Kalau-kalau berhubung dengan kakitangan Celcom untuk mengadu(telefon), jangan berkasar kalau kita nak psiko mereka untuk bantu selesaikan masalah kita. Boleh bertegas. Tapi kalau-kalau jumpa yang kurang ajar, jangan risau kerana biasanya akan ada rekod perbualan. Saya pernah bercakap dengan seorang staff Celcom bernama Rizal yang agak kurang peka dengan masalah pelanggan dan tiada skil komunikasi. Tapi kemudian ada pegawai Celcom yang lain menelefon saya untuk meminta maaf. Selesai.

8-Kita boleh protes kualiti servis yang teruk dengan bayar bil lambat atau jauh lebih lambat dari tarikh sepatutnya bayaran dijelaskan. Saya jarang-jarang sangat menerima bil yang diposkan ke rumah jadi itulah alasan saya tiap kali lambat membayar bil. Gunakan kelemahan mereka untuk kenakan mereka balik.

9-Seandainya Celcom masih lepas tangan, buat solat hajat minta petunjuk untuk lepas dari cengkaman Kapitalis ini dan lepas dari pelbagai 'hidden charge'.

Apa yang saya perhatikan servis Celcom meliputi semua tempat sampai ke Pulau-pulau yang jauh dari tanah besar, jadi 'service provider' lain agak kekurangan dalam hal liputan. Dalam hal ini memang Celcom menang.

Tapi pelangganlah yang menentukan jatuh naik entiti perniagaan.

Gunakan hak anda 100%.

p/s-'Berukband' bagi menjelaskan tajuk tampalan ini.

No comments:

KAWAN

Blog-blog saya yang lain

1SEKOLAH 1MALAYSIA