Wednesday, May 11, 2011

Mesra

'Kak, ada jual majalah xxxxxxxxx?' tanya ku pada seorang pekedai perempuan berbangsa India.

'Abang, sini mana ada bengkel motor?' tanya ku pada seorang lelaki keturunan Cina.

'Pakcik, jangan susah-susah. Saya tolong angkat' tawar ku pada seorang lelaki tua Cina.

Semua memandangku dengan rasa terkedu. Mungkin kata gelar yang aku gunakan buat mereka rasa pelik. Atau mereka rasa dihargai.

Biasanya kita gunakan 'uncle, auntie, taukeh,apek, 'you I saya kamu', dll pada mereka yang bukan berbangsa Melayu.

Tapi percayalah, dengan gelar- Abang, Kakak, Pakcik, Makcik atau dll adalah ayat magis.

Dan hasilnya rasa hormat timbul antara kami. Rasanya sudah sampai masa kita lebih serius untuk lupakan beza bangsa dan agama, kerana kita semua rakyat Malaysia. Aku bangga jadi rakyat Malaysia dan aku benci ahli politik.

Ramah tamah menambahkan kecantikkan sesuatu urusan pesan Rasulullah saw.

No comments:

KAWAN

Blog-blog saya yang lain

1SEKOLAH 1MALAYSIA