Sunday, October 9, 2011

Laptop-Yang baru dan yang lama

i5,8gb RAM, 640gb HDD, RADEON 2gb,USB 3.O

1-Siang tadi disertai keluarga, saya ke Navotech di Batu Pahat untuk mendapatkan laptop ASUS seperti diatas.

2-Sesampai disana jam lebih kurang 12 lebih tengahari. Masuk saja ke kedai, kami disambut seorang pekedai lelaki dan saya terus menerangkan tujuan kedatangan kami. Tanpa lengah saya terus menyatakan model A series VX011V.

14" skrin dan speaker Altec Lansing yang tidak berapa kuat bunyinya. Harap tidak semurahan kualiti speaker laptop Dell saya yang dulu

3-Memandangkan saya sudah membuat 'survey' sebelum ini, saya terus pergi ke bahagian 'display' dan terus ternampak jenis model yang sama-'Saya mahu model ini'. Pekedai mengangguk dan memeriksa katalog mereka.

3 USB port 3.0(2 dikanan dan 1 dikiri)

4-Saya meminta pertukaran F.O.C penambahan 4gb RAM lagi, dan kami menunggu setengah jam untuk penukaran RAM dan pengaktifan Windows. Sambil-sambil itu saya menyoalkan kenapa spesifikasi dalam katalog rasmi ASUS untuk September-Oktober 2011 berlainan dengan spesifikasi kedai. Pekedai mengiakan kesalahan pada katalog rasmi dan menunjukkan label spesifikasi yang tertampal pada pad sesentuh laptop.

Label tertampal RADEON 2gb sedang pada katalog rasmi Nvidia GT 540 2gb(maaf gambar kabur)

5-Setengah jam kemudian, disertai beberapa hadiah percuma daripada kedai dan selesai membayar RM2xxx.00, saya melangkah keluar kedai dan terlupa membeli kabel keselamatan laptop.

Kualiti beg laptop yang disertakan agak murah, pad dalam beg yang terlalu lembut, dan klise beg laptop biasa.Saya memang bercadang mendapatkan beg laptop jenis sandang belakang selepas ini. Insya Allah.

6-Perisian dalaman adalah Windows 7 64bit, Words 2010 Starter(!!) dan antivirus Avira(!!). Mujur saya telah membeli Kaspersky Internet Security 2012 dengan 3 pengguna sebelum ini.
Kanan sekali adalah laptop Dell (Latitude C640) saya yang paling tua (bukan Dell (XPS M1530) yang dibandingkan dengan ASUS ini) dan paling tahan lasak.

Malangnya engsel Dell tua saya ini telah patah. Harga gantian untuk 'part' saja RM80(rujuk di mudah.my)

Engsel bahagian kanan. Besi penyokong skrin patah dan 'cover' plastik besi penyokong pun patah.

Gambar pada jarak dekat. Dell ini telah saya pakai semenjak tahun 2006 lagi. Windows XP SP3, Pentium 4, 1.5gb RAM, 39gb+39gb+33gb HDD, 1 USB port, CD writer dan keypad yang sekejap okay sekejap rosak. Bateri laptop Dell adalah yang paling tak boleh harap.



p/s-kualiti laptop masa sekarang tidak seperti model-model lama. Harapnya ASUS ini boleh berkekalan saya pakai sampai habis pengajian. Insya Allah. Wallahualam.

No comments:

KAWAN

Blog-blog saya yang lain

1SEKOLAH 1MALAYSIA