Thursday, October 6, 2011

Mendapatkan idea/Membetulkan idea/Melaksanakan idea

1-'Ang Din guna konsep Piramid Terbalik(inverted pyramid). Daripada paling besar sampai hat paling kecik tu. Gitulah. Ang paham ka dak ni?' (Shardy Abdullah,2009).

2-Saya sedang pening kepala dalam membetulkan proposal. Minat saya ialah aplikasi Lean dalam mencapai Pembangunan/Pembinaan Mapan/Lestari. Daripada segi istilah terma yang tepat saja sudah keliru. Definisi memang banyak. Terlalu banyak hingga perlu diteliti mana yang menepati nafsu kajian saya....Err penelitian saya.

3-Esok temujanji bersama penyelia jam 5 petang sedang bahan masih tak mencukupi lagi. Terfikir juga samada perlu:

a-Minta tangguh
b-Nyatakan masalah dihadapi
c-Bentangkan saja apa yang sudah ada
d-Matikan telefon(hahahaha...kaedah maut!!)

4-Daripada 1 tapak menjadi beribu-ribu tapak kata pepatah Cina. Saya pilih tidak ada hari yang buruk yang tidak dapat diubati dengan tidur yang sekejap (nap). Kaedah saya semenjak sekolah dulu lagi.

5-Mungkin kaedah saya sendiri dan masalah lambat tangkap (slow learner) tentang keperluan penyelidikan perlu saya tangani dahulu.

6-Welcome to Permanent Head Damage Club (Ibrisam Akbar,2011)

1 comment:

Dr. Bentara said...

already quoting me as reference?

good practice!

KAWAN

Blog-blog saya yang lain

1SEKOLAH 1MALAYSIA