Monday, October 3, 2011

Pandangan saya

''Saya kata, jangan terlalu bersandarkan kepada kuota, peniaga bumiputera mesti lebih berdikari dan sanggup berusaha untuk bersaing dengan orang lain. Dalam kata lain, ia akan menjadikan masyarakat bumiputera khususnya peniaga akan lebih dihormati. Tapi, saya tidak sebut sama sekali kuota itu akan dimansuhkan. Ianya kekal. Saya masih waras dan mahu Bangsa saya berjaya. Tapi terlalu bergantung kepada kuota semata2 menyebabkan Bangsa kita semakin malas." DS NAJIB TUN RAZAK


1-Terlalu bergantung pada kuota menyebabkan bangsa kita semakin malas- 1 pernyataan yang tidak merangkumi realiti pada pandangan saya.

2-Bagaimana pula dengan rangkaian perniagaan bangsa Cina yang kita tahu jaringan sesama mereka sangat luas dan boleh pula harga berbeza-beza mengikut bangsa pelanggan?

3-Jika dikatakan kuota itu kelebihan yang memalaskan orang Melayu, maka jaringan perniagaan sesama bangsa Cina yang menghampiri monopoli itu apa pula?

4-Kenapa mesti sentuh hak milik Melayu tapi sunyi dalam menyatakan pegangan ekonomi tidak dikuasai Melayu?

5-Tanah Melayu kan?

Realiti tidak mesti memihak 1 pihak dan menindas 1 pihak.

No comments:

KAWAN

Blog-blog saya yang lain

1SEKOLAH 1MALAYSIA