Thursday, November 24, 2011

??

1-Fakta dan keadaannya sekarang ialah saya menyambung peringkat Doktoral (Thesis). Alhamdulillah. Harapan saya terkabul. Rezeki daripada Allah SWT. Berkat doa Emak saya. Walau ada yang bertanya kenapa tak sambung di luar negara?

2-Kita akui tidak ramai yang menyambung ke peringkat Doktoral ini kerana pelbagai sebab. Paling popular- kewangan. Itu pun yang beralasan begitu bila sudah bekerja mereka gunakan wang untuk membeli kereta, telefon pintar dan lain lain. Saya yakin mereka ada juga menabung untuk sambung belajar kelak. Mungkin mereka mahu rasa belajar di negara luar jadi mereka menyimpan dahulu perlahan-lahan. Insya Allah, moga murah rezeki selalu. Saya teringat seorang berpangkat besar bertanya, waktu mahu mendapatkan tandatangan dan pengesahan dokumen, kenapa tak bekerja dulu ? Mungkin rezeki saya, waktu mahu menyambung pengajian ini Kerajaan telah menawarkan banyak biasiswa seperti Bajet Mini, My Brain 15, dan lain-lain.

3-Saya juga dapati terutama orang lelaki, bila mereka tahu saya menyambung ke peringkat sekarang, mereka perlakukan saya seperti seorang yang asing. Bila terjumpa buat-buat tak nampak. Sebelumnya boleh saja bertegur-tegur bertukar senyum.

4-Apa salah saya? Mungkin mereka rasa tercabar dan tahu mereka boleh buat lebih baik berbanding saya. Alhamdulillah jika begitu dan itulah yang sepatutnya.

5-Tak semua begitu, ada juga yang sangat senang hati mengetahui orang sendiri dapat peluang begini dan menjadikan ini sebagai satu semangat. Alhamdulillah semoga Allah SWT rahmati mereka yang baik-baik hatinya.

6-Orang perempuan pula lebih mesra dan memberi galakkan pada saya dan mereka juga memberitahu mereka juga mahu begitu satu masa nanti. Insya Allah. Allah SWT Maha Mendengar dan Maha Mengasihani.

7-Saya percaya jika Allah SWT nak beri, dengan mudah diberi Nya.

No comments:

KAWAN

Blog-blog saya yang lain

1SEKOLAH 1MALAYSIA