Saturday, August 11, 2012

20 22 23

1-Malam ini 22 atau 23 puasa? Klise sangat bila dikatakan terasa cepat masa berlalu. Namun benarlah. Cepat benar masa meninggalkan kita.

2-Jadi kebiasaan berterawih lah malamnya. Saya menjadi drebar bersama Ayah. Kami berganti masjid malam ke malam. Ada cepat ada lambat. Makmumnya tetap majoriti golongan 50 an keatas.

3-Kami berganti ganti masjid bukan apa. Terasa teringin mencuba bersembahyang ditempat tempat berbeza. Masjid Jamek Pontian paling lambat siap terawihnya. Paling cepat Masjid Taman Damai. Diikuti Masjid Rambah dan Masjid Kampung Seri Bunian.

4-Masjid Rambah lah yang paling selalu kami hadirkan diri. Berhawa dingin dan Tok Imam tidak pula bermasalah datang dari satu saf ke satu saf bersalaman bertanya khabar dan nama. Rasa seronoklah.

5-Saya pada awal Ramadhan agak culas menyiapkan 20 rakaat Ramadhan. Jadi semakin hujung ini terasa sayang pula. Jadi saya setting pemikiran saya. Begini- setiap 2 rakaat dikira 1. Jadi ada 10 darab 2 sama dengan 20 rakaat terawih. Saya tetapkan kejar 8 rakaat dulu (4/10) dulu. Diikuti 12 rakaat (6/10) . Kemudian 14. Bila sampai 14 terasa bodohlah kalau tidak teruskan, kerana pemikiran mengatakan ada baki lagi 3 saja lagi. 3 darab 2 sama dengan 6 rakaat. Atau 3 salam lagi. Witir biasalah.

6-Jadinya seperti biasa pada Ramadhan, Lailatulqadar. Biarlah kita berjumpa ye? Insya Allah. Kalau kalau berjumpa beritahulah pada malam ke berapa. Tahun lepas ada seorang teman berpangkat abang abang berjumpa. Rezeki dia lah.

No comments:

KAWAN

Blog-blog saya yang lain

1SEKOLAH 1MALAYSIA