Wednesday, April 13, 2011

Tuisyen

Aku dan adik aku, Aie dihantar belajar kelas Bahasa Inggeris, di 4 tempat tuisyen. Tidaklah serentak. Kelas pertama waktu sekolah rendah, berhampiran Jabatan Kesihatan Pontian(BI). Kedua di Taman Rambah(BI, Matematik), ketiga (BI,Sains dan Matematik) berhampiran taman perumahan kami(Mahsar) dan terakhir di rumah Mr. Joseph(BI).

Ada juga 2 tempat lain yang minimum sekali aku pergi(Matematik,di Taman Megah), dan maksimum 3 kali(berhampiran Parit Masjid). Sekali kelas dengan sepupu aku Johar, naik basikal. Hahahahahaha.

Aku mahu bercerita waktu ditempat terakhir. Kelas lain masa nanti aku cerita. Alahhhh bukan ada orang sangat baca blog aku(FAKTA).

Seingat aku 2 kali aku mendaftar disitu. Pertama waktu tingkatan 3, dan terakhir waktu lepas SPM. Mr Joseph ini tegas. Bekas Pengetua sebuah sekolah yang alumninya Mak aku. BI beliau memang 'excellent' tapi beliau mengaku BM beliau memang tidak begitu baik(hmmm....).

Teknik pengajaran beliau ialah menerangkan 'grammar' dan balik baca 1 buku English, minggu depan datang bincang tentang isi buku dibaca. Pernah sekali aku mengatakan 'lazy' pada beliau untuk membaca. Bukan main marah. Tapi aku takut sekejap, kemudian biasa-biasa saja.

Ada sekali entah macam mana, waktu kami dalam kelas, terbuka cerita tentang nama Nabi-nabi dalam Bible dan kitab suci Al Quran. Daud- David, Yaakob-Jacob, Ibrahim-Abraham dan lain-lain.

Aku dapat menjawab semua soalan beliau kecuali nama Yaakob tadi. Mr Joseph menunjukkan muka bangga dan senang sambil mengatakan 'Smart boy' pada ku lalu menepuk bahu aku,pasal aku duduk paling dekat dengan beliau sebelah kiri. Itu antara motivasi terbaik pernah aku terima.

Thanks Sir. Thanks Sir. Thanks Sir.

All of the knowledge you teach us will be within us forever.

The best part is Mr Joseph encourage us just to use simple English. And he summarized the whole teaching with this phrase- 'My name Ishmael'. Simple, full and meanest.

p/s-that phrase is in the opening of one world famous book. Check it out yourself. Also, the biggest thanks go to my Mak and Ayah for giving us all the opportunity to learn and feed us with good knowledge. I love you Mak Ayah.

No comments:

KAWAN

Blog-blog saya yang lain

1SEKOLAH 1MALAYSIA