Saturday, April 23, 2011

WACOM


1-Tengok lukisan digital di pergh.com dan deviantart/zhuzhu buatkan saya terfikir- masa untuk upgrade. Penggunaan mouse agak leceh, dan saya mahukan ketelitian. Dengan mouse biasa, terasa kaku padahal dah berbelas tahun melukis menggunakan pen/pensil. Bila nak buat garis lurus, tangan menggigil, bila nak fill in color guna bucket, tangan menggeletar.

2-Dulu saya tengok animasi apa entah (In The Making), animator menggunakan pen melukis diatas satu permukaan macam monitor. Saya tak tahu apa teknikalnya dipanggil. Bila saya cuba cari di pergh.com tentang tutorial melukis digital terjumpalah- WACOM.

3-Paling murah RM100, medium RM300-500, mahal RM900 keatas, paling mahal- TAK TAHU. Hmm... tangguh dulu untuk buat refret LP copy saya, nak cari Wacom pula. Hehe.

4-This is what I do best.

No comments:

KAWAN

Blog-blog saya yang lain

1SEKOLAH 1MALAYSIA