Sunday, March 18, 2012

Kami

1-Pernah dahulu seorang pensyarah saya mengatakan asal nama Melayu ialah mereka yang lari daripada perang di tanah Jawa zaman dahulu. Janganlah ditanya pada saya kesasihan kata tersebut.Yang saya nampak jelas-rasa inferior orang kita.

2-Saya pernah terbaca hasil penjajahan menyebabkan orang Melayu yang dulunya dikatakan 'Viking' Timur, menjadi seperti sekarang. Melayu.

3-Sekarang telah ada kesedaran menaikkan jati diri Melayu. Dan memang ada kontroversi yang mengatakan bangsa tidak menjamin apa apa. Yang penting Islam.Baik juga pandangan itu, cuma saya tidak mahu kufur nikmat kerana malu mengaku orang Melayu, ini pandangan sayalah.

4-Jadi pada pandangan saya yang mentah baru 26 tahun ini, apalah sangat yang boleh saya sumbangkan pada bangsa, negara dan agama saya.Undi pilihanraya saya pun tidaklah sekuat mana dalam mengubah keadaan.

5-Masalah saya dan bangsa saya, yang saya nampak, ialah bukan malas tapi selesa.Bila dah selesa,kita boleh rasa dah tak mahu ke depan lagi.Kalau malas, semua tak jadi.Tapi bila selesa, apa apa boleh jadi tak jadi

6-Dulu pernah fenomena sekejap bila Melayu dikaitkan dengan lupa. Saya harap ia tak menjadi doa/kenyataan.

No comments:

KAWAN

Blog-blog saya yang lain

1SEKOLAH 1MALAYSIA